جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زشتى طلاق

زمان مطالعه: 2 دقیقه

»… و ما من شى‏ء ابغض الى الله عزوجل من الطلاق»

»وسائل، ج 22، ص 7«

طلاق خوبخود مسئله‏ى خوبى نیست، طلاق برنامه‏اى است زشت، ناروا، و مورد نفرت حق و انبیاء و امامان، مگر اینکه انجامش به خاطر علت شرعى، و مورد قبول عرف اهل شرع باشد.

طلاق بر اساس هوا و هوس مرد یا زن، عملى خلاف حق، و خلاف انسانیت، و بازى با احکام شرع، و دست اندازى به شخصیت یکى از دو طرف یا هر دو طرف است.

من ابتدا به روایات بسیار مهم باب طلاق اشاره مى‏کنم، سپس به بررسى آیات قرآن کریم و شرایط مسئله‏ى طلاق از نظر قرآن مى‏پردازم.

حاجى سبزوارى آن حکیم بزرگ در کتاب شرح مثنوى از معصوم روایت مى‏کند:

ما خلق الله شیئا على وجه الأرض احب من العتاق، و لا خلق شیئا على وجه الارض ابغض من الطلاق(1)

خداوند چیزى در روزى زمین محبوبتر از آزاد کردن برده، و مبغوض‏تر از طلاق و جدائى نیافریده.

رسول حق صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

ما احل الله شیئا ابغض الیه من الطلاق(2)

در حلال‏هاى خدا چیزى مبغوض‏تر از طلاق نیست.

رسول حق صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

ان الله لا یحب الذواقین و لا الذواقات(3)

خداوند متعال مردانى که زن را بازیچه‏ى خود، و زنانى که مرد را بازیچه‏ى خود قرار دهند، و دم به ساعت دنبال طلاق باشند دوست ندارد.

حضرت باقر علیه‏السلام فرمود:

ان الله عزوجل یبغض کل مطلاق ذواق(4)

همانا خداوند متعال دشمن هر طلاق دهنده‏اى است، که با تعدد طلاق زن را بازیچه یا مرد را بازیچه خود قرار داده.

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

ان الله عزوجل یحب البیت الذى فیه العرش، و یبغض البیت الذى فیه الطلاق(5)

خداوند خانه‏اى که در آن عروسى است دوست دارد، و دشمن خانه‏اى است که در آن طلاق صورت مى‏گیرد.

رسول خدا به مردى فرمود: همسرت چه کرد، گفت: او را طلاق دادم، فرمود بدون علت، بدون اینکه در او بدى و زشتى باشد؟ عرضه داشت آرى بى‏علت!

آن مرد ازدواج کرد، رسول خدا او را دید، فرمود زن گرفتى؟ عرضه داشت آرى، فرمود اکنون همسرت چه مى‏کند؟ گفت او را طلاق دادم. فرمود بدون بودن زشتى! عرضه داشت آرى.

آن مرد دوباره ازدواج کرد، رسول حق به او گذشت فرمود زن گرفتى گفت آرى. فرمود اکنون چه مى‏کند عرض کرد او را طلاق دادم، فرمود بدون اینکه در او زشتى باشد گفت آرى. حضرت فرمود:

ان الله عزوجل یبغض – او یلعن – کل ذواق من الرجال و کل ذواقة من النساء(5)

خداوند عزوجل دشمن دارد یا لعنت مى‏کند هر مردى که زن را بازیچه خود قرار دهد، و هر زنى که مرد را بازیچه دست خود کند، طلاق فراوان دادن به وسیله‏ى مرد، یا طلاق فراوان گرفتن به توسط زن، به بازى گرفتن انسان و انسانیت است.


1) شرح مثنوى، ص 142.

2) وسائل، ج 15، ص 280.

3) میزان الحکمه، ج 5، ص 546.

4) وسائل، چاپ آل البیت، ج 22، ص 8.

5) وسائل، ج 22، ص 7.