اولین بارى که براى تبلیغ به تبریز دعوت شدم، با دعوت کننده شرط کردم، در محلهاى فقیر نشین، و در خانهاى معمولى، برایم تهیه جا ببینید، پذیرفتند، وقتى به تبریز رفتم به وعده عمل شده بود، خانهاى معمولى در محلهاى متوسط، خانه دو طبقه داشت در طبقهاى خانوادهاش زندگى مىکردند، و طبقه دیگر جنبه حسینیه داشت، صاحب خانه کسبى عادى و درآمدى معمولى داشت، اهل عبادت و نماز شب بود، انسان عجیبى به نظر مىرسید، به من گفت علت آمدنت را به این خانه مىدانى؟ گفتم خودم در تهران با دوستان دعوت کننده این وضع را شرط کردم، گفت نه ارتباطى به شما ندارد، من روز عرفه در مشهد در دعاى عرفه شما شرکت داشتم، پس از پایان دعا در غروب آفتاب به حرم حضرت رضا علیهالسلام رفتم و با گریه و ناله به حضرت عرضه داشتم، این شخص اگر بنا شد روزى به تبریز بیاید به خانه من بیاید، این برنامه تنظیم شده حضرت رضا علیهالسلام است! و شما به دعوت امام هشتم به خانه من آمدهاید، این خانه و من و زن و بچهام متعلق به اهل بیت هستیم، و خدمتگزار خدمتگزاران به اهل بیت، سپس مطلب عجیبى از پدرش نقل کرد، گفت: پدرم در تمام عمر اهل نماز شب و عبادت بود،و مرا هم از سن سیزده یا چهارده سالگى با محبت و لطف بیدار مىکرد مىگفت: پسرم همه مردم خوابند، وقت بسیار مناسبى است، بیا با هم گوشهاى گرفته و ساعتى براى مظلومیت حضرت
سیدالشهدا گریه کنیم، ما حسینى بوده و حسینى بار آمدهایم، و دست از حسین برنمىداریم، تا در قیامت در خدمت او قرار بگیریم!
حضرت صادق علیهالسلام فرمود:
الغلام یلعب سبع سنین، و یتعلم الکتاب سبع سنین، و یتعلم الحلال و الحرام سبع سنین(1)
کودک در خانه پدر و مادر هفت سال بازى کند، هفت سال دیگر قرآن بیاموزد، هفت سال دیگر زمینهى یادگیرى حلال و حرام برایش فراهم شود.
امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود:
مروا اولادکم بطلب العلم(2)
از فرزندان خود بخواهید به دنبال علم و دانش بروند.
و نیز فرمود:
علموا اولادکم الصلاة و خذوهم بها اذا بلغوا الحلم(2)
به فرزندانتان نماز بیاموزید، و به هنگام رسیدنشان به تکلیف مسئله نماز را جدى بگیرید.
در سه روایت بسیار مهم از رسول خدا روایت شده، همانطور که فرزندان بر اثر آزار کردن به پدر و مادر، عاق پدر و مادر مىشوند، پدران و مادران هم در صورت عدم رعایت حقوق فرزندان عاق فرزندان مىگردند، و همانگونه که رعایت حقوق پدران و مادران بر فرزندان واجب است، رعات حقوق فرزندان بر پدران و مادران لازم و واجب است(3)
1) میزان الحکمة، ج 10، ص 222.
2) همان مدرک.
3) بحار، ج 74، ص 70 – میزان الحکمه، ج 10، ص 723.