قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم: نعم الولد البنات، ملطفات، مجهزات، مؤنسات، مبارکات، مفلیات«.
»فروع کافى، ج 6، ص 5«
وجود مقدس حق فعال ما یشاء، مالک آسمانها و زمین، علیم و قدیر، حکیم و عادل، و رحمان و رحیم است.
تصمیم و اراده او نسبت به بندگان عین لطف، و محض محبت، و جلوهى عشق و رحمت، و تجلى کرامت و حسن انتخاب است.
او هر چه را براى بندهاش بخواهد به مصلحت دنیا و آخرت عبد است، و عبد نسبت به حکمت و عدالت و رحمت و اراده او باید تسلیم باشد، که این حالت تسلیم بالاترین عبادت باطن، و از اخلاق انبیاء و اولیاء، و نشانه عشق و معرفت عاشقان و عارفان به حضرت اوست.
آن را که عقیم قرار داده، به کسى که دختر مىدهد، به آنکه پسر عنایت مىفرماید، در دامن مادرى که دو قلوئى از پسر و دختر مىگذارد، همه و همه عین رحمت و لطف، و جوشش عشق او به بندگان است.
لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُور، أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً وَ یَجْعَلُ مَنْ یَشاءُ عَقیماً إِنَّهُ عَلیمٌ قَدیر(1)
پادشاهى و ملک آسمانها و زمین تنها و تنها براى خدا است، هر چه بخواهد مىآفریند، به هر که بخواهد دختر، و به هر که بخواهد پسر مىبخشد، یا در یک رحم دو فرزند یکى پسر و یکى دختر قرار مىدهد، و هر که را بخواهد عقیم و نازا مىگذارد، همانا خداوند دانا و تواناست.
بر اساس این آیه شریفه فرزند دختر، جلوه سلطنت و پادشاهى، تجلى اراده او در آفرینش، و نور دانائى و توانائى او نسبت به انسان است.
دانش و قدرت، فعل و اراده، حکومت و مالکیت او اقتضا کرده که پدر و مادرى داراى دختر شوید.
چهره درهم کشیدن نسبت به تولد دختر، چهره درهم کشیدن نسبت به الوهیت، مالکیت، خلقت، انتخاب و دانائى و توانائى حضرت اوست، که گناهى بزرگ، و حالتى احمقانه، و برنامهاى بدور از منطق و حکمت است.
طفل اگر بمیرد به فرمودهى امام صادق علیهالسلام، در جهان برزخ به ابراهیم و ساره سپرده مىشود، تا در دامن آنان تربیت شود، و براى آخرت پدر و مادر ذخیره گردد.
شهید در مسکن الفؤاد نقل مىکند که امام ششم علیهالسلام فرمود صبر بر مرگ طفل و دورى از جزع و فزع ثوابش بیشتر از آن است که طفل زنده مىماند و در رکاب حضرت قائم (عج) در حال جهاد در راه خدا شهید مىشد.
حضرت حسین علیهالسلام شش ماهه شهید خود را به خیمه برگرداند، و در آغوش خواهرش زینب نهاد، و خود روى خاک نشست و عرضه داشت الهى این شهید شش ماهه را ذخیره روز آخرت من قرار بده.
جائى که طفل مرده به این اندازه براى انسان قیمت داشته باشد کودک بجا مانده و بزرگ شده، در حالى که تربیت و وقار و ادب و ایمانش، نتیجهى زحمات سنگین
پدر و مادر است براى انسان چه اندازه قیمت دارد؟ دختر یا پسر هیچ فرقى نمىکند، منظور اولاد انسان است.
به فرموده قرآن مجید در سورهى انفال آیهى 28: فرزندان انسان براى انسان آزمایش حقند، اگر انسان در برابر این آزمایش و ابتلا سرفراز بیرون آید، به این معنا که بوجود او خوشنود و راضى باشد، در تعلیم و تربیت دینى او بکوشد، وسائل ازدواجش را در قدرت فراهم کند، احترام او را پاس بدارد، در بزرگداشت وجود او و حق او اقدام نماید، به اجرى عظیم، و ثوابى فوقالعاده رسیده.
مگر قرآن مجید نفرموده:
المال و البنون زینة الحیوة و الدنیا و الباقیات و الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر املا(2)
مال و فرزندان زیب و زینت زندگى دنیایند، حرکات شایستهاى که دوام و بقا دارد، نزد خداوندت بسى بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.
کسى که براى تربیت فرزند خود زحمت مىکشد، و او را آشناى با حق و با انبیاء و با ولایت و با قرآن بار مىآورد، باقیات صالحاتى است که در بین تمام برنامههایش نظیر ندارد، و همین است که نزد خداوند بهتر و عاقبتش براى انسان نیکوتر است.
مگر مریم کبرى، خدیجهى بزرگوار، آسیه با کرامت، فاطمه زهرا علیهاالسلام و زینب کبرى براى پدران خود بهترین باقیات صالحات نیستند؟
چرا کسى از دختردار شدن کسل شود؟ مگر فرزندى که در رحم مادر قرار دارد به اراده کسى جز خدا دختر مىشود، دختر شدن فرزند در رحم عین لطف و رحمت حق و عنایت و مرحمت اوست، باید تسلیم اراده و لطف او بود، و بر نعمت وجود دختر تا پایان عمر با تمام وجود به شکر و سپاس برخاست.
به این واقعیت حتما توجه کنید: رسول حق داراى چند پسر به نام قاسم، طیب، طاهر، و ابراهیم شد، گر چه هیچ کدام زنده نماندند، ولى به خاطر پسردار شدن، از جانب خداوند تبریک و تهنیت به او داده نشد، و آیهاى هم در قرآن مجید به این سبب نازل نشد، ولى وقتى دخترى چون فاطمه در رحم پاک خدیجه تکون پیدا کرد، سورهى کوثر نازل شد، و بشارت خیر کثیر، و نیکى دائم به او داده شد!!
1) شورى / 50 – 49.
2) کهف / 46.