رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند فرموده:
من لم یبال من اى باب اکتسب الدینار و الدرهم لم أبال یوم القیامة من اى ابواب النار ادخلته(1)
کسى که در کسب مال پروا ندارد، از کجا مىآورد، من در قیامت پروا ندارم که از کدام در او را وارد آتش کنم!
من کسب مالا من غیر حله افقره الله.
کسى که از غیر حلال به کسب مال برخیزد، خداوند او را دچار فقر مىکند.
من اکتسب مالا من غیر حله کان زاده الى النار.
کسى که از غیر حلال کسب مال کند، آنان مال توشه او به سوى جهنم است.
ثروتى که زکات، خمس، حق سائل، حق محروم، و دیگر حقوق شرعى آن پرداخت نشده، حلال مخلوط به حرام است، و تصرف در آن جایز نیست، و خوراندن حرام یا حلال مخلوط به حرام به زن و بچه و دیگران خود معصیتى غیر از معصیت به دست آوردن حرام، یا حبس حقوق واجبه است.
امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود:
شر الأموال ما لم یخرج منه حق الله سبحانه(2)
بدترین اموال آن مالى ا ست که حق خدا «خمس – زکات» از آن خارج نشده.
امام باقر علیهالسلام فرمود:
خداوند روز قیامت مردمى را از قبورشان به محشر مىآورد، که دستانشان به گردنشان بسته، به اندازهى یک مورچه قدرت گرفتن چیزى را ندارند، ملائکه به شدت
آنان را سرزنش مىکنند، و مىگویند: اینان مردمى هستند که خدواند به آنها ثروت عطا کرد، ولى حق خدا را از مال خود به صاحبان حق ندادند(3)
امام مجتبى علیهالسلام فرمود:
از نشانههاى جوانمردى اصلاح مال است…(4)
برادران عزیز، اى کسانى که امروز عهدهدار مخارج مادى و تربیت روحى زن و فرزند هستید، و اى کسانى که فردا تشکیل زندگى مىدهید، زن و فرزند از شما طلبکار حق واجب هستند، حقى که در کتب فقهى به عنوان نفقه بحث شده، آنان مسئول کار و کسب و تجارت شما نیستند، و در قیامت در حالى که از وضع شما خبر نداشتند، کسب حرام مرد خانه را به عهده نخواهند گرفت، جهنم کسب حرام مربوط به کاسب حرام است، که باید دچار دو عذاب شود، عذابى براى کسب حرام، و عذابى براى خوراندن حرام به دیگران، سخت مواظب درآمد خود باشید، به حلال خدا قناعت کنید، از حرام بپرهیزید، حقوق واجبه مال را ادا کنید، تا دنیا و آخرت شما آباد شود.
1) بحار، ج 103، ص 11.
2) میزان الحکمة، ج 9، ص 308.
3) بحار، ج 7، ص 197.
4) بحار، ج 103، ص 6.