جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خوبیها و بدیها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

»ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِک‏»

»نساء / 79«

انسان موجودى مرکب از عقل و قلب و نفس و جسم است.

براى هر یک از نواحى وجود انسان خوبیها و بدیهائى وجود دارد، همه‏ى خوبیها از جانب حق، و تمام بدیها سرچشمه‏اش خود انسان است.

از جانب وجود مقدسى که در قرآن مجید به اوصافى چون رحیم، رحمن، رب، ودود، غفور، کریم، لطیف، رؤوف، بارى، مصور، قدوس، عزیز، یاد شده جز خیر و خوبى و رحمت و برکت صادر نمى‏شود.

جهل و حقد و حسد و کینه و کم‏ظرفیتى، و حرص و طمع، و سستى و تنبلى، غیر از بدى و شر و خسارت و زیان محصولى ندارد.

معرفت و دانش، بصیرت و بینش، حداقل به اندازه‏اى که چرخ زندگى را بگرداند، و حیات باطنى و ظاهرى را غرق نور و روشنائى کند، و امور زن و فرزند را اداره نماید، و دیدى صحیح نسبت به هستى و عالم وجود، به انسان بدهد، کسبش براى انسان از جهتى واجب عینى و از جهت دیگر واجب کفائى است.

تحصیل مسائل اصولى مانند معرفت به حق، علم به قیامت، شناخت نبوت و

ولایت، امرى ضرورى و واجب عینى است، کسب مسائل فقهى، و علوم مادى در حد نیاز واجب کفائى است.

علم و دانش، معرفت و بینش، لقمه لذیذ، و خیر و خوبى پر قدرتى است که حضرت حق همراه و با توفیق لازم براى رشد و کمال عقل و قوه درک انسان قرار داده است.

عقل که خود خیرى از جانب حق است، وقتى با خیر دیگر که توفیق و معرفت است رفاقت کند، دریائى از نور در باطن وجود، بوجود مى‏آید که این نورانیت و صفا، قسمتى از امنیت باطن را تأمین مى‏کند، و این امنیت بطور طبیعى از جانب انسان به زن و بچه سرایت مى‏نماید، و آنها هم در جنب انسان از نعمت آرامش باطن برخوردار مى‏گردند، و در نتیجه فضاى زندگى به نور آرامش تا حدى منور مى‏گردد.

دانش دین به اندازه‏اى که واجب عینى است، و دانش فقه یعنى آگاهى به حلال و حرام، و دانش مادى به مقدارى که لازم است، در درجه اول براى سرپرست خانواده، که اداره امور زندگى به دست اوست ضرورى است، و در مرحله‏ى بعد در سایه مرد خانه که تحقق قسمتى از زمینه‏هاى لازم به عهده اوست، براى زن و فرزند، تا در مملکت کوچک خانه ملتى با معرفت و یا بینش و با بصیرت، و آگاه و بیدار در کنار هم زندگى کنند، و از شر و جهل و زیان و بى‏سوادى، و خسارت نفهمى در امان باشند.

آرى معرفت به اندازه سعه وجودیش امنیت ایجاد مى‏کند، و جهل و بى‏سوادى زیان و خسارت.