»وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ …»
»نور / 31«
پوشش یا حجاب، به صورتى که زیبائیها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشمچرانى مردم هرزه و بىتربیت، و آلودگان به شهوت حیوانى، و حالات شیطانى حفظ کند دستورى قرآنى، و قانونى الهى، و تکلیفى انسانى، و برنامهاى اخلاقى است.
حجاب و پوشش اسلامى که بهترین نوع آن چادر است، چادرى که یادگار منبع عصمت و عفتى چون فاطمه زهرا علیهاالسلام است، هیچ مانعى در راه دانش طلبى و رشد و کمال زن ایجاد نمىکند، بلکه او را از بسیارى از خطرات، و دامهائى که حیوان صفتان و در راه زیبا رویان، و دختران و زنان جوان قرار دادهاند حفظ مىکند، و پاکدامنى و سلامت و عفت و حیاى او را براى شوهرش یا اگر ازدواج نکرده، براى مرد آیندهاش محفوظ مىگذارد.
گوهر گرانبها و زیبا و پرقیمتى چون زن وقتى در صندوق الهى حجاب قرار داشته باشد، از دستبرد دزدان، و غارتگران، و آلودگان به لجن معصیت و گناه و در امان خواهد بود.
زیبارویان جوان، وقتى دیده نشوند، و چهره پاک و معصوم آنان در معرض دیدگان مردم قرار نگیرد، شعله هوسها و هواها، و آتش امیال و غرائز به سرکشى و سوزاندن پاکى یک ملت، و خراب کردن بناى معنویت یک مملکت برنمىخیزد.
پسران جوان وقتى گوهر زیبائى و زینت، و طنازى و عشوهگرى دختران و زنان را در کوچه و بازار، پارک و خیابان، معابر عمومى، فروشگاهها، بیمارستانها، ادارات، مراکز تجارتى نبینند، دچار چشم چرانى، هوس، دختر بازى، تجاوز به ناموس مردم، کندى ذهن، در هم شکستن اعصاب، بلوغ زودرس، استمناء، لواط، زنا، افکار پریشان، غصه و نگرانى، بىمیلى به درس، عشق و عاشقى، بیمارى روانى، و در نهایت تعطیل شدن نیروى انسانى خود نمىشوند.
بر این اساس باید گفت: حجاب و پوشش براى جنس زن امرى واجب، و فریضهاى شدید، و بدون تردید منکر آن با آگاهى به اینکه از ضروریات اسلام، و فرمان خدا در قرآن است کافر، و از گردونه اسلام خارج است.
جوانى که با این خصوصیت منکر حجاب است، نمىتواند با دختر مسلمان ازدواج کند، زیرا این ازدواج باطل، و عقدى که بین آن دو خوانده مىشود بىاثر، و رابطهى آن دو رابطهى دو نامحرم و فرزندان آنها نامشروع، و عمل آنان زنا است.
دخترى که با این خصوصیت منکر حجاب است، نمىتواند همسر جوانى مسلمان شود، زیرا همان احکام در حق او هم جارى است.
حجاب حافظ وقار، شخصیت، کرامت، اصالت، و عظمت زن، و حافظ زیبائى و منافع او براى شوهر است.
زن در عین حجاب داشتن، مىتواند مدارج تحصیلى، و طریق کمالات و فضائل را بپیماید و اینکه حجاب مانعى براى او در راه رشد و ترقى است، وسوسهاى شیطانى،و القاء فکرى غلط از جانب استعمارگران غارتگر، و دزدان ناموس، و هرزههاى کشورهاى غربى و شرقى است.
گرمى خانوادهها، استحکام رابطه زن و شوهر، تداوم زندگى، آرامش قلوب مردان، ثبات دلبستگى و عشق و علاقه مرد به همسر قانونى و شرعى خود، برپائى خانه و خانواده، و بر جائى اعتماد و اطمینان مرد به زن، همه و همه مرهون پوشش و حجاب زنان مملکت است، و اینکه مردان زیبائى چهره و زینت و زیور زنانى غیر از زن خود را نبینند.
مردان اگر به راحتى و به آسانى در تمام صحنههاى اجتماعى دسترسى به زنان داشته باشند، ضمانتى براى ثبات محبت و دلبستگى آنان به همسرانشان نخواهد بود، و تحریک هوا و هوس و شهوات آنان را از زندگى خود دلسرد، و خود کلنگى براى خراب کردن کانون گرم خانواده خواهند شد.
زیان بىحجابى و بدحجابى و آزاد گشتن زن، و آزاد بودن زن به صورت غربى آن به شماره نمىآید.
تاکنون بىحجابى زن باعث گمراهى میلیونها مرد، و به گناه افتادن دیگران، و پیدا شدن هیولاى طلاق در خانوادهها، و پدید شدن عشق مرد به زن شوهردار، و روابط نامشروع، شده، و همانطور که یهودیت و مسیحیت مىخواسته علت خروج بسیارى از مردان و زنان از عرصهگاه ملکوتى اسلام و دیندارى شده است.
پایهگذاران بىحجابى خود از این مسئله به ستوه آمده، و عوارض آن را از پدیدههاى شوم قرون اخیر مىدانند.
نظام خانواده در ایران نظامى قوى، مستحکم، بر اساس حیا و عفت، وقار و ادب، ایمان و تقوا، و نبود طلاق مگر به ندرت بود.
از زمانى که استعمار غرب به دست ولگردى دوره گرد، بیسوادى پلید، آلودهاى خائن، وطن فروشى کثیف به نام رضاخان پهلوى حجاب و پوشش قرآن را از بسیارى از زنان به غارت برد، وضع خانه و خانواده به صورت دیگر شد، آمار طلاق فزونى گرفت در حدى که در اواخر حکومت آن خانواده نابکار در هر ماه بین شش تا
هفت هزار درخواست طلاق به دادگاهها داده مىشد، مردان و جوانان زن دیده بىزن مىشدند، و زنان شوهر دیده بدون شوهر، و این دو طایفه آزاد شده از تعهد زن دارى و شوهر دارى به جامعه مىپیوستند، و سفره فساد و افساد را گستردهتر مىکردند.
مرجع بزرگ، حکیم خبیر مرحوم آیت الله شاه آبادى پس از مسئلهى کشف حجاب، بدون ترس از حکومت وقت، چنانکه مستمعین آن بزرگوار برایم نقل کردند، بارها در عرشه منبر و در مجالس عمومى و خصوصى فریاد زد: رضاخان با به غارت بردن حجاب قرآن، و کشتن قیام کنندگان علیه بىحجابى، در مسجد گوهرشاد، و در کنار حرم ملایک پاسبان حضرت رضا علیهالسلام کمر صد و بیست و چهار هزار پیامبر را شکست.
آرى آن عارف عاشق، و هشیار بینا، که در مسائل اسلامى و در فلسفه و حکمت مجتهدى توانا، و بصیرى کم نظیر بود، کشف حجابى و بدحجابى را شکنندهى کمر فرستادگان خدا مىدانست!!
قطب در کتاب بسیار مفید «آیا ما مسلمان هستیم» مىگوید بر اساس مدارکى که دیدم، یکى از پاپها از تمام کشیشها و کاردینالها در واتیکان دعوت کرد، و از آنها خواست براى کشتن اسلام، و خاموش کردن چراغ دین، به صورتى که براى واتیکان و مسیحیت خرج زیادى نداشته باشد نظر بدهند، و کمیسیونها براى این منظور تشکیل شد، و نظریاتى از جانب صاحبنظران اظهار شد، از میان تمام آراء و نظریات این رأى مقبول همه کشیشان و کاردینالها و خود پاپ قرار گرفت، که براى کشتن اسلام قوىترین اسلحه، و کمخرجترین برنامه، و بیرون آوردن دختران و زنان مسلمان از حجاب، و قرار گرفتن آنان در اختیار جوانان و مردان به صورت آزاد، در کوچه و بازار، وسائل عمومى، پارکها و سینما، ادارات و مراکز تجارى، تئاترها، و مراکز اجتماعى است؟!
این برنامه به دست خائنان، انجام گرفت، و هوا و هوس زنان و دختران کم ایمان یا بىایمان به این آتش دینسوز، و شعله خانمان برانداز کمک کرد، و وضع را در ممالک اسلامى و مملکت ایران به جائى رساند، که نزدیک بود دین خدا که محصول زحمات انبیا و امامان و علما و دانشمندان است بمیرد، و چراغ هدایت خاموش گردد، ولى دست حق از آستین مردى از سلاله انبیاء و نتیجهى امامان یعنى خمینى بتشکن در کشور ایران بیرون آمد و بر سینهى نامحرم زد، و دین را از اسارت اشرار نجات و حجاب قرآن را به ناموس اسلام برگرداند.
بر امت اسلام فرض و واجب است که انقلاب آن انسان الهى را حفظ کنند، و از ارزشهاى آن نهضت عظیم الهى محافظت نمایند، و نگذارند دشمنان زخم خورده، این چراغ روشن را کم نور، یا بىنور نموده ملت ایران را به وضع سابق برگردانند، تا بتوان با پایمردى و ثبات قدم فرهنگ انقلاب را صادر، و سایر ملتهاى بیرون رفته از مدار اسلام را به اسلام برگرداند.
با توجه به آنچه که بیان شد، به ارزش گفتار آن متفکر شهید، که بارها در سخنرانیها فریاد زد: حجاب مصونیت اسلام نه محدودیت پى مىبریم.
آرى حجاب براى زن و براى شوهر او، و خانوادهاش، و جامعه، و بخصوص جوانان و آنان که ازدواج نکردهاند، مصونیت از هزاران خطر، و انواع فساد و افساد، و مانع از هم پاشیده شدن کانون گرم خانوادههاست.
محققین فرمودهاند مسئلهى پوشش زن و حجاب او در چهارده آیه قرآن مطرح است، و برخى را عقیده بر این است که از نزدیک بیست و پنج آیه این معنا استفاده مىشود.
امیرالمؤمنین علیهالسلام خطاب به حضرت مجتبى و در حقیقت خطاب به تمام مردم فرمودند: محرم نامحرمى را جدا مراعات کن، زیرا این برنامه براى تو و همهى زنان نامحرم مصونیت از افتادن در خیال گناه و خود گناه است، و اگر قدرت دارى که زنان
خانواده تو مردى غیر تو را نشناسند، این برنامه را انجام بده(1)
راوى مىگوید در یک روز بارانى با رسول خدا در بقیع نشسته بودم، زنى سواره بر الاغ از کنار ما گذشت، دست الاغ در گودالى فرو رفت و زن از مرکب بزیر افتاد، رسول حق صلى الله علیه و آله و سلم رو برگرداند، عرضه داشتم خود را با شلوار پوشانده، حضرت سه بار براى این گونه زنان طلب مغفرت کردند، و فرمودند اى مردم این گونه پوشش برگیرید که پوشانندهترین لباس براى بدن است، و زنان خود را به وقت بیرون رفتن از خانه با چنین جامهاى بپوشانید(2)
مقنعه، جلباب، عباء عناوینى است که در آیات و روایات براى پوشش زن بکار رفته.
زن باید خود را بنده حق بداند، و نمک حق را نسبت به خود رعایت کند، و رعایت نمک منعم و مالک حقیقى، و رب واقعى، به این است که از عظمت او حساب ببرد، و به قیامت و محاکمات او توجه داشته باشند، و با تمام وجود از فرمانهاى حضرتش که در قرآن، و در زبان انبیاء و امامان آمده پیروى کند تا خود و خانواده و جامعهاش از مضرات بدحجابى و بىحجابى در امان بماند.
وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى، فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى(3)
هر کس از مقام حضرت رب ترسید، و خود را از هوا و تمایلات بىقید و شرط نگاه داشت، همانا بهشت جاى اوست.
متأسفانه عدهاى از دختران و زنان این زمان در چهارگوشهى جهان، از مکتب بىبندوبارى پیروى مىکنند، و شهوات و تمایلات خود را آزاد نموده، و سفرهاى از
فساد و افساد پهن کردهاند که در تاریخ گذشته سابقه نداشته، و با کمال اسف گروهى از دختران و زنان کشورهاى اسلامى و امت رسول حق، از آنان تقلید مىکنند.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در رابطه با این زنان فرموده:
یظهر فى آخر الزمان و اقتراب الساعة و هو شر الأزمنة، نسوة کاشفات عاریات، متبرجات، من الدین خارجات، فى الفتن داخلات، مائلات الى الشهوات، مسرعات الى اللذات، مستحلات المحرمات، فى جهنم خالدات(4)
در آخر زمان، و نزدیکى قیامت، که بدترین زمانهاست، زنانى ظاهر مىشوند با این خصوصیات:
بىحجاب و برهنه از پوشش لازم، و جلوه دهنده زینت و زیبائى در کوچه و بازار، خارج از دین، داخل در فتنه، راغب به شهوات، سرعت گیرنده به سوى لذات، حلال شمرنده محرمات الهى، که این زنان با این اوصاف در جهنم ابدى و دائمى هستند.
1) بحار، ج 77، ص 214.
2) میزان الحکمة، ج 2، ص 259.
3) نازعات 41 – 40.
4) وسائل، ج 14، ص 19.