جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خشم و غضب

زمان مطالعه: 3 دقیقه

روایات و معارف اسلامى، به دنبال آیات قرآن، و همگان را از خشم و غضب، و عصبانیت و از کوره در رفتن بر حذر مى‏دارند، و غضب را عاملى نابود کننده، نشانه‏ى سبک مغزى، علت هلاکت، و آتشى از سوى شیطان، و نوعى جنون و دیوانگى مى‏دانند، و آن را منشأ تمام شرور معرفى مى‏کنند.

امیرالمؤمنین علیه‏السلام در جملاتى حکیمانه به این معانى اشاره دارند:

الغضب شر ان اطلقته دمر(1)

خشم و عصبانیت شرى است که اگر آن را در وجودت آزاد بگذارى نابودت مى‏کند.

الغضب مرکب الطیش(2)

خشم، مرکب سبک مغزان است.

الغضب یثیر کوامن الحقد(3)

خشم و غضب آتش پنهانى‏هاى کینه را شعله‏ور مى‏سازد.

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

الغضب مفتاح کل شر(3)

خشم کلید هر زیانى است.

آرى خشمگین دچار هر نوع اشتباه مى‏شود، به شخصیت طرف مقابل حمله مى‏کند، به اعصاب و قلبش فشار وارد مى‏آید، چهره‏اش سرخ و خونین رنگ مى‏گردد، مى‏زند، خراب مى‏کند، آتش مى‏زند، طلاق مى‏دهد، ضربه وارد مى‏نماید، خسارت به بار مى‏آورد و…

رسول حق صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

الغضب جمرة من الشیطان(3)

خشم آتشى از شیطان است.

على علیه‏السلام فرمود:

الحدة ضرب من الجنون لأن صاحبها یندم فان لم یندم فجنونه مستحکم(4)

خشم و غضب نوعى از دیوانگى است، همانا دارنده این حالت، پشیمان مى‏شود، اگر نادم نشد دیوانگى او قوى و محکم است.

و آن حضرت فرمود:

الغضب یفسد الألباب و یبعد من الصواب(3)

خشم فاسد کننده مغزها و دور کننده انسان از حق و درستى است.

و در حمله شدیدى به این حالت شیطانى فرمود:

لیس منا من لم یملک غضبه(3)

آنکس که جلودار غضب و خشمش نباشد از ما نیست.

و فرمود:

من غلب علیه غضبه و شهوته فهو فى حیز البهائم(3)

کسى که خشم و شهوت بر او غلبه دارد در جرگه‏ى حیوانات است.

حضرت باقر علیه‏السلام در رابطه با فرو خوردن خشم، و خوددارى از عصبانیت فرمود:

من کظم غیظا و هو یقدر على امضائه حشا الله قلبه امنا و ایمانا یوم القیامة(5)

کسى که خشم خود را فرو خورد، در صورتى که قدرت خرج کردن آن را دارد، خداوند در قیامت قلبش را از آرامش و ایمان پر مى‏کند.

على علیه‏السلام فرمود:

من کف غضبه ستر الله عورته(6)

کسى که غضب خود را نگاهدارد، خداوند عیب او را مى‏پوشاند.

به حارث همدانى یار وفادارش نوشت:

و اکظم الغیظ، و تجاوز عند المقدرة، و احلم عند الغضب، و اصفح مع الدولة، تکن لک العاقبة(6)

غیظ و غضب را فروخور، به وقت قدرت گذشت کن، به هنگام خشم بردبار باش، با داشتن توان و نیرو بر خطاکار بپوشان، تا براى تو عاقبت بخیرى میسر گردد.

در روایات زیادى در کتاب شریف کافى، وسائل، بحارالانوار آمده که مزد فرو خوردن خشم نسبت به همگان، ایمن شدن از غضب حق در قیامت، و اتصال به رحمت حق در محشر است.

از حضرت مسیح علت غضب را پرسیدند فرمود:

الکبر، و التجبر، و محقرة الناس.

علت و ریشه و شروع غضب از سه چیز است: کبر و خود بزرگ بینى، خودخواهى، بى‏ارزش دانستن مردم.

در سفارشات رسول حق به امیرالمؤمنین علیه‏السلام آمده:

لا تغضب، فاذا غضبت فاقعد، و تفکر فى قدرة الرب على العباد و حلمه عنهم، و اذا قیل لک اتق الله فانبذ غضبک و راجع حلمک.

غضب مکن، چون غضب کردى بنشین، و در قدرت و تسلط حق نسبت به بندگان و بردبارى آن وجود مقدس در برابر آنان فکر کن، و چون در حال غضب داشتنت به تو گفتند: از خدا پروا کن غضب را دور انداز، و به حلم و بردبارى و عادى شدن حال برگرد.


1) میزان الحکمة، ج 7، ص 231.

2) میزان الحکمه، ج 7، ص 231 – 230.

3) همان مدرک.

4) میزان الحکمه: ج 7، ص 233 – 232.

5) کافى، ج 2، ص 110.

6) میزان الحکمة، ج 7، ص 236.