امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود:
کثرة الأکل و النوم یفسدان النفس، و یجلبان، المضرة(1)
پرخورى و زیادهروى در خواب وجود انسان را فاسد مىکنند، و کشاننده ضرر و زیان به سوى آدمى هستند.
و نیز فرمود:
من کثر اکله قلت صحته، و ثقلت على نفسه مؤنته(2)
سلامت پرخور اندک، و مخارجش سنگین و طاقتفرساست.
و فرمود:
کثرة الأکل من الشره، و الشره من العیوب(2)
پرخورى از میل و اشتهاى غیر طبیعى است، و این گونه اشتها از عیوب و نوعى بیمارى است.
امام ششم علیهالسلام فرمود:
لیس شیىء اضر لقلب المؤمن من کثرة الأکل، و هى مورثة شیئین. قسوة القلب، و هیجان الشهوة(3)
چیزى براى قلب مؤمن زیانبارتر از پرخورى نیست، پرخورى موجب دو چیز است: سنگدلى، هیجان شهوت.
حضرت حق به بنىاسرائیل فرمود:
لا تکثروا الأکل فإنه من اکثر الأکل اکثر النوم، و من اکثر النوم اقل الصلاة، و من اقل الصلاة کتب من الغافلین(2)
پرخورى نکنید، همانا هر کس پرخورى کند، پر خواب مىشود، و هر کس پر خواب شود، نمازش را کم مىکند، و هر که نمازش را کم کند، از غافلین نوشته مىشود.
رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:
ایاکم و البطنة، فإنها مفسدة للبدن و مورثة للقسم، و مکسلة عن العبادة(2)
از پرخورى حذر کنید، همانا فاسد کننده بدن، و مورث بیمارى، و موجب کسالت در عبادت است.
و نیز فرمود:
لیس شىء ابغض الى الله من بطن ملآن(2)
چیزى نزد خداوند مبغوضتر از شکم پر نیست.
موسى بن جعفر علیهالسلام فرمود:
لو ان الناس قصدوا فى الطعم لاعتدلت ابدانهم(4)
اگر تمام مردم میانهروى و در خوراک را رعایت کنند، و بدنهاى آنان در چهارچوب اعتدال قرار مىگیرد.
رسول حق در مسئلهى خورد و خوراک دستور عجیبى دارند، که باید گفت از عجایب دستورات آن حضرت، و ریشه علم طب است:
کل و انت تشتهى، و امسک و انت تشتهى(5)
زمانى که میل به غذا دارى غذا بخور، و در حالى که هنوز میل و اشتها دارى از خوردن دست بردار.
غذا روى غذا قطعا براى دستگاه گوارش زیانبار، و براى سلامت بدن تهدید جدى است، و به وقت گرسنگى کامل غذا خوردن، و به وقت سیر نشدن کامل دست از غذا کشیدن عالىترین عامل براى حفظ سلامت و نشاط بدن، و تداوم عمر، و چابک و چالاک بودن است.
1) میزان الحکمة، ج 1، ص 117.
2) همان مدرک.
3) میزان الحکمة، ج 1، ص 118 – 117.
4) وسائل، ج 16، ص 406.
5) میزان الحکمة، ج 1، ص 123.