جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وجود خود را میزان بین خود و دیگران قرار بدهید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پدران و مادران باید به این معنا توجه کنند، که روزى خود آنان جوان بودند، و در آتش اشتیاق زن گرفتن، و شوهر کردن مى‏سوختند.

آرزو داشتند هر چه زودتر پدر و مادرشان وسیله‏ى ازدواج آنان را فراهم کنند، و بدون سختگیرى و تحمیل شرایط سخت سفره ازدواج آنان را در فضائى باصفا و چهارچوبى غرق عشق و محبت پهن نمایند، و اگر ملاحظه مى‏کردند پدر یا مادرشان، نسبت به این مسئله وارد برنامه‏هائى مى‏شدند، که این سنت پاک الهى را به تأخیر مى‏انداخت، یا در راه آن ایجاد دست انداز مى‏کرد، یا وضع پدر و مادرشان مانع تراشى بوجود مى‏آورد، سخت آشفته مى‏شدند، و حالات درونى آنان به هم مى‏خورد، و نسبت به پدر و مادر خویش بدبین و در نهایت کینه‏دار مى‏شدند.

امروز که مى‏خواهند پسر زن بدهند و یا دختر به خانه بخت بفرستند خود را به جاى فرزند خود به حساب آورند، و آمال و آرزوى وى را، و طغیان آتش شهوت او را، و عشق آتشینش را به تشکیل زندگى جدید لحاظ کنند، باشد که خود را به جاى او حساب کردن موجب دست برداشتن از سختگیرى شود، و زمینه‏ى زن گرفتن پسر یا شوهر کردن دختر به آسانى و سهولت فراهم آید.

وجود مبارک امیرالمؤمنین علیه‏السلام در روایتى بسیار مهم به این مسئله‏ى فوق العاده با ارزش که خود را میزان بین خود و دیگران قرار بده بدین صورت اشاره فرموده:

اجعل نفسک میزانا فیما بینک و بین غیرک، و أحب لغیرک ما تحب لنفسک، و اکره و له ما تکره لها، لا تظلم کما لا تحب أن تظلم، و أحسن کما تحب أن یحسن إلیک، و استقبح لنفسک ما تستقبحه من غیرک، و ارض من الناس ما ترضى لهم منک(1)

وجود خود را براى توجه به واقعیات زندگى و درک بیشتر از مسائل انسانى میزان بین خود و غیر خود قرار بده و، و دوست داشته باش براى دیگران آنچه را براى خود دوست دارى، و کراهت داشته باش براى غیر خود، آنچه را براى خود کراهت دارى، و به دیگران در هیچ زمینه‏اى ستم روا مدار، چنانکه دوست‏ندارى به تو ستم شود، و به همه‏ى مردمى نیکى کن، چنانکه دوست دارى به تو نیکى کنند، براى خود قبیح بدان آنچه را از دیگران قبیح مى‏دانى، از مردم خوشنود باش، آنچه را که از خود نسبت به آنان خوشنود هستى.

حضرت مجتبى علیه‏السلام فرموده:

صاحب الناس مثل ما تحب أن یصاحبوک به(2)

با مردم به گونه‏اى زندگى کن، که دوست دارى با تو زندگى کنند.

این است خواسته بر حق اسلام از تمام مردم، این است دستورات ثمربخش دین، این است آن روشى که زندگى را با دیگران آسان مى‏نماید، و از هجوم گناه به دایره حیات جلوگیرى مى‏کند، و برنامه زندگى را از نور و صفا و عشق و وفا، و سلامت و صمیمت، و سادگى و آسانى پر کرده و شیرین مى‏نماید.

پدران و مادران آنچه را در مسئله‏ى ازدواج در روزگار جوانى براى خود دوست داشتید، و آن عبارت بود از اینکه با خانواده‏اى هم شأن خود ازدواج کنید، در برنامه ازدواج، هر دو خانواده از شرایط سنگین و غیر قابل تحمل بپرهیزند، هر چه زودتر زمینه‏ى ازدواج را فراهم آورند، از مخارج کمرشکن دورى کنند، از حرف و نقل زیاد کناره گیرى نمایند، امروز همان را براى فرزند خود دوست داشته باشید.

وسیله شدن براى ازدواج، در پیشگاه حق ثواب بسیار دارد، شما اى پدران و مادران زودتر از دیگران براى فرزندان خود وسیله‏ى ازدواج شوید، و این راه را تا آخر با عشق و محبت و شیرینى و کرامت طى کنید.

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

من عمل فى تزویج بین المؤمنین حتى یجمع الله بینهما زوجه الله ألف امرأة من الحور العین و کان له بکل خطوة خطاها أو بکل کلمة تکلم بها فى ذلک عمل سنة(3)

هر کس در فراهم آوردن زمینه ازدواج پسران و دختران اهل ایمان زحمت بکشد، تا خداوند مهربان آنها را به یکدیگر برساند، مزدش هزار حوریه بهشتى است، و براى هر قدمى که برداشته یا هر کلمه‏اى که در این زمینه گفته ثواب یک سال عبادت است.

آنان که در امر ازدواج سختگیرى مى‏کنند، با اینکه مى‏توانند به آسانى و سادگى زمینه تحقق آن را فراهم کنند، خود را از چه ثواب عظیمى نزد حق محروم مى‏کنند!!

اینان جواب فرزندان خود را اگر دچار فساد شوند، یا ضربه فکرى و بدنى به آنان وارد شود، یا دچار اختلال روحى گردند، در دادگاه عدل الهى در صحنه‏ى وحشتناک محشر چه خواهند داد؟!

موسى بن جعفر علیه‏السلام از طریق نامه‏اى از عمه‏ى بزرگوار خود درخواست کردند، فلان مالى که دارى براى کمک به مهریه عیال محمد به جعفر بفرست، چون نامه را به آن زن با کرامت دادند، بدون فاصله به این مسئله اقدام کرد، متن نامه چنین بود:

خداوند را در قیامت سایه‏اى است که از آن جز پیامبر، یا وصى پیامبر، یا کسى که برده مؤمنى را آزاد کند، یا قرض مؤمنى را ادا نماید، یا مؤمن بى‏زنى را زن دهد بهره‏مند نگردد(4)

امیرالمؤمنین علیه‏السلام فرمود:

…و أعظم الخطایا إقتطاع مال امرء مسلم، و أفضل الشفاعات من تشفع بین اثنین فى نکاح حتى یجمع الله شملهما(5)

و بزرگترین گناه تجاوز به مال مسلمان است، و برترین میانجیگرى وساطت در امر ازدواج است.

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

من زوج عزبا کان ممن ینظر الله الیه یوم القیامة(6)

هر کس بى‏زنى را زن دهد، از آنانى است که خداوند در روز قیامت به او به دیده لطف و رحمت نظر کند.

و نیز آن حضرت فرمود:

أربعة ینظر الله الیهم و یوم القیامة: من أقال نادما، او أغاث لهفانا، أو أعتق نسمة، أو زوج عزبا(6)

خداوند به چهار نفر در قیامت نظر لطف مى‏اندازد، کاسبى که جنس پس آورده را قبول کند، آنکه غمى را از دلى بزداید، کسى که بنده‏اى را آزاد کند، و آنکه انسان بى‏زنى را زن دهد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

هر کس قرار ازدواجى را بهم بزند، و زن و مردى را از هم جدا کند، در دنیا و آخرت دچار غضب و لعنت خدا شود، و بر حضرت حق است که هزار سنگ آتشین بر سر او ببارد، و هر کس در جدائى بین مرد و زنى بکوشد ولى به ثمر نرسد، دنیا و آخرت دچار خشم و لعنت حق شود، و دیدار رحمت حق بر او حرام گردد(6)

اى کاش تمام پدران و مادران از این معانى خبر داشتند، تا با عمل به این واقعیات از ثواب عظیم الهى بهره‏مند مى‏شدند، و اى کاش خبرداران از این مسائل از تکبر از عمل به این دستورات پرهیز مى‏کردند، تا در قیامت دچار خشم و لعنت عذاب ابد حق نشوند.


1) بحار، ج 77، ص 203.

2) میزان الحکمه، ج 6، ص 316.

3) ازدواج در اسلام / 18.

4) ازدواج در اسلام / 19 – 18.

5) همان مدرک.

6) همان مدرک / 21 – 20.