»و لباس التقوى ذلک خیر»
»اعراف / 26«
مصدر لغوى، و ریشه این کلمهى معنوى، که زیباترین و اصیلترین مفهوم را دارد «وقى» است.
»وقى» به معناى خود نگهدارى، و پروا پیشگى، و حفظ تمام موجودیت خویش در برابر محرمات و نواهى الهیه است.
»وقى» در حقیقت، روحیه و قدرت و قوت و توانى است که از طریق تمرین ترک گناه، و ریاضت و ضبط نفس در برابر معصیت و لذائذ حرام بدست مىآید.
قدم برداشتن براى تحصیل تقوا، و کسب روحیه خوددارى از گناه بهترین قدم، و در میان اعمال از پسندیدهترین اعمال است.
تحصیل تقوا عبادت است، عبادتى که به امر حضرت رب صورت مىگیرد، و از جمله برنامههائى است که بدون تردید خوشنودى حضرت حق را به دنبال خواهد داشت.
فلسفه انجام عبادات بدنى و مالى و اخلاقى، تحقق تقوا در عرصهگاه حیات انسانى است.
عبادت و حرکت و عملى که بوجود آورنده تقوا نباشد، عبادت نیست.
تقوا اساس کرامت، ریشه شرافت، و خمیر مایه سعادت، و کلید خیر دنیا و آخرت است.
یک جامعه مرکب از هزاران خانواده، و یک خانواده مرکب از یک زن و شوهر و تعدادى فرزند است.
در حقیقت مصالح بناى خانواده و جامعه افرادند، اگر فرد فرد انسانها داراى روح تقوا باشند، خانوادهاى سالم، و جامعهاى برین خواهیم داشت، خانوادهاى که در محیط آن امنیت درونى و برونى حکمفرماست، و زمینه رشد و تکامل افراد آن به خاطر تقوا به بهترین صورت فراهم است، و در نتیجه جامعهاى خواهیم داشت که کلیهى افراد آن نسبت به یکدیگر منبع خیر، و همگان از شر و ضرر یکدیگر در امان خواهند بود.
اهل تقوا محبوب حق، و مورد عنایت انبیاء، ائمه و موجوداتى با منفعت و کرامتند.
اهل تقوا داراى سیرتى زیبا، و صورتى الهى و ملکوتى، و همراه با حسنات اخلاقى، و جداى از سیئات و زشتىها و پلیدیها هستند.
آبروى فرد و خانواده و جامعه به تقواى الهى است، و هیچ فرد و خانواده و جامعهاى نزد خداوند با ارزشتر از اهل تقوا نیست.
زیانهائى که زن و شوهر، و پدران و مادران و فرزندان، و افراد جامعه از یکدیگر مىبینند، نتیجه بىتقوائى آنهاست.
وحشتى که در خانهها و در جامعه مردم از همدیگر دارند، میوه تلخ نبودن تقواست.
خسارتهاى فراوانى که در شئون زندگى مردم دیده مىشود، به خاطر نبود تقواست.
براستى براى داشتن یک خانه سالم بر زنان و شوهران واجب الهى است، که آراسته به تقوا باشند، و لازم و ضرورى است که تقوا این خواسته با منفعت الهى را به فرزندان خود سرایت دهند، و از ابتداى کار زمینه تحقق تقوا را در فرزندان خود فراهم آورند.
چه نیکوست به منافع فراوان تقوا در آیات قرآن، و روایات توجه کنید، آنگاه به ارزیابى برخیزید و دورنماى این واقعیت را بنگرید، که اگر تمام دختران و پسران آراسته به تقوا باشند، و اینان با این مایه و سرمایه ملکوتى به ازدواج اقدام کنند چه خانهاى و چه جامعهاى بوجود مىآید؟!