با توجه به اینکه تمام مردان و زنان طاقت و تحمل تقوا را در دو مرتبه اعلایش، یعنى تقواى خاص الخاص، و تقواى خاص ندارند، باید از دعوت عموم مرد و زن به این دو مرحله از تقوا خوددارى کرد، زیرا این دو مرتبهى از تقوا در شأن انبیاء و امامان و اولیاء خاص خداست.
ولى آراسته شدن تمام زنان و مردان به تقواى عام، یعنى ترک محرمات اخلاقى و شهوانى و مالى امکان دارد.
بنابراین بر عموم مردم است که یکدیگر را با زبانى نرم، و اخلاقى خوش به تقوا
دعوت کنند، و همدیگر را به ترک انواع محرمات تشویق نمایند، تا تقوا پرده ملکوتى و بساط عرشى خود را در پهن دشت حیات بگستراند، و همگان بخصوص خانواده و جامعه از منافع آن بهرهمند شوند.
آراسته شدن به تقوا بر عموم مردم در همهى شئون، بخصوص بر زن و شوهر، و سرایت دادن آن به فرزندان واجب الهى است.
اهل حق و حقیقت مىگویند: کودک امانت الهى است، و قلب و روح و نفس و باطن وى جوهر و تابلو و مایه پاکى است که از هر نقش و صورتى خالى است.
این تابلوى بىنقش و نگار قابلیت پذیرش هر نقش و صورتى را دارد، اگر وى را در خانه به انواع گفتار و عمل و اخلاق و خیر عادت دهند، و راه تعلیم حقایق را به روى را بگشایند، کودک به سعادت دنیا و آخرت مىرسد، و پدر و مادر که باعث رسیدن او به چنین واقعیتى شدهاند در ثواب او شریکند، و در این معنا معلمان کودک و آنان که عامل ادب او هستند سهیمند.
اما اگر پدر و مادر بر اثر آلودگى و بىتقوائى، نقوش شیطانى را بر صفحهى قلب و جان و نفس کودک نقاشى کنند، و طفل در کنار آنان به پلیدى و رذائل اخلاقى گرفتار شود، و همچون حیوانات، تنها و تنها اهل شکم و شهوت بارآید، و به میدان شقاوت و هلاکت بنشیند، وزر و وبال او بدون تردید بر عهده آن پدر و مادر، یا آن معلم و مربى اوست.
قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً(1)
چنان که پدر و مادر از درافتادن کودک به آتش تنور یا منقل، یا شعله گاز مواظبت مىکنند، و از نزدیک شدن وى به خطر جلوگیرى مىنمایند، و به طریق اولى باید از گرفتار شدن کودک خود به آتش قهر حق در قیامت، که محصول بىتقوائى و
بد عملى، و سوء خلق، و نبودن ایمان و عمل صالح است جلوگیرى کنند، و راه عملى حفظ کودک از عذاب فردا، در مرحلهى اول تقوا داشتن پدر و مادر، و در مرحلهى بعد، سرایت دادن تقوا به کودک است.
پدر و مادر در جهت رشد طفل خود باید مبلغى وزین و معلمى کریم، و دو فرد دلسوز، و دو دعوت کننده به خیر باشند.
آنان باید وجود خود را به تقوا و ایمان و عمل صالح آراسته کنند، سپس به تأدیب و تهذیب کودک، و تعلیم محاسن و اخلاق به او، و حفظ وى از رفیق بد، و معلم زشتخو بکوشند.
آنان باید سعى کنند، زینت و زیور خارج از حد، و تجمل و اسراف، و ثروت و مال محبوب قلب کودک نگردد، تا فردا تبدیل به موجودى مسرف، طمعکار، حریص، و غارتگر، و هوسران و خودسر نشود، که اگر ساختمان جامعه از مصالحى پوک، و به تعبیر دیگر از افرادى بىتقوا ساخته شود، آن ساختمان بر سر خود آن جامعه خراب مىشود، و زندگى در آن جامعه براى همگان طاقتفرسا مىگردد.
اگر تمام خانهها اساسش تقوا باشد، و اگر زن و شوهر آراسته به پرهیزکارى باشند، اگر تقواى پدر و مادر به کودک سرایت داده شود، جامعه از داشتن زندان، و مأمور فراوان، دادگاه و دادگسترى بدین صورت گسترده بىنیاز خواهد شد، و با چنین وضعى دوش دولت و ملت از مخارج بسیار سنگین مالى که باید در راه رفاه مردم خرج شود، نه در راه جلوگیرى از دزدان و مفسدان و غارتگران، سبک مىگردد.
1) تحریم / 6.