جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کوشش براى خانه و خانواده عبادت است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ازدواج و همسر دارى و توجه به امور فرزندان علاوه بر آثار مثبت دنیائى، ثمرات عجیب معنوى براى انسان دارد.

کار و کوشش مادى در جهت تأمین زن و فرزند، و در فرهنگ پاک اسلام عبادتى بزرگ و مساوى با جهاد در راه خدا شمرده شده، تا جائى که از معصوم روایت شده:

و الکاد على عیاله من حل کالمجاهد فى سبیل الله(1)

آنکه براى تأمین خانواده‏اش زحمت مى‏کشد، تا از حلال خدا نفقه آنان را فراهم کند، مانند مجاهد در راه خداست.

از آنجا که رعایت حق زن و فرزند، و توجه به امور معنوى آنان و رعایت حق

شوهر از جانب زن، و حق فرزند از طرف مادر کارى دشوار و سنگین است، و در حقیقت اجراى دستور حضرت حق است، همانند کوشش براى تأمین امور مادى آنان عبادت، و موجب اجرا و ثواب اخروى است.

پرورش نسل صالح، و تحویل دادن فرزندان شایسته و نیکوکار، امرى مهم و باعث جلب رضایت حضرت حق است.

خانه و اهل خانه را از فساد و افساد دور داشتن، و فراهم کردن زمینه رشد و تربیت و تکامل زن و فرزند از اهم امور، و از بهترین نوع عبادت و بندگى خداست.

امام چهارم علیه‏السلام در گفتار حکیمانه‏اى فرموده‏اند، هر کس نسبت به زن و فرزند سفره مادى و معنوى را کامل و تمام بیندازد، و به خوشنودى حق از دیگران نزدیکتر است(2)

در هر صورت جامعه میوه و ثمره خانه است، و وکیل و وزیر و رئیس جمهور و کارگزاران یک ملت ریشه در خانه و خانواده دارند، و منبع اصلى تربیت و شکل گیرى آنان خانه و کارگردانان خانه هستند، خانه به مثل به مانند یک زمین است، اگر زمین جداى از حق و حقیقت باشد کویرى نمک‏زار است که سنبل و گل نخواهد داد، و اگر زمین متصل به حق و حقیقت باشد، و توقع سنبل و گل از آن توقعى معقول و منطقى است.

سعادت و شقاوت انسان در درجه اول از پدر و مادر به انسان منتقل مى‏شود، اگر پدر و مادر در تحقق سعادت فرزند بکوشند دست به عبادتى بزرگ زده و از منافع ابدى ازدواج بهره گرفته‏اند، و اگر عامل شقاوت شوند از شجره طیبه ازدواج منفعت نبرده بلکه با دست خود سفره خسارت خویش را پهن کرده‏اند.

به همین خاطر در روایات عالى اسلامى از رسول حق نقل شده:

الشقى من شقى فى بطن أمه، و السعید من سعد فى بطن أمه(3)

ریشه شقاوت هر کسى شقى است در سرزمین وجود مادر، و سعادت سعید از باطن مادر است.

و به قول شاعر بزرگ کلیم کاشانى:

از کوزه همان برون تراود که در اوست.

تا در کوزه وجود فرزند، پدر و مادر چه ریخته باشند و مغز و اعصاب و مشاعر و قلب فرزند را با چه مسائلى شکلى داده، و به سوى چه برنامه‏هائى سوق داده باشند.


1) بحار، ج 101، ص 72.

2) بحار، ج 101، ص 73.

3) بحار، ج 5، ص 157.