جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کم توقعى‏

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هر مرد و زنى از نظر جسمى و روحى داراى قوت و قدرتى مخصوص به خود است، درک این قدرت و قوت، بستگى به مدتى معاشرت و برخورد طبیعى و اخلاقى دارد.

زن و شوهر پس از مدتى اندک، یکدیگر را تا اندازه‏اى درک مى‏کنند، و به موقف بدنى و موقعیت روحى همدیگر آشنا مى‏شوند.

زن و شوهر باید به این حقیقت الهیه توجه داشته باشند، که حضرت حق، در مسئله‏ى بسیار مهم ارائه تکلیف به انسان، دو واقعیت را منظور فرموده:

آنچه را که مقدور انسان نبوده، و از تحمل و طاقتش بیرون بوده به انسان

تکلیف ننموده، ثانیا تکالیف و مسئولیت‏هاى شرعى و اخلاقى را با ملاحظه وسع، که به فرموده محققین مرحله‏اى کمتر از دایره قدرت است بر دوش انسان قرار داده.

این نیست مگر جلوه رحمت و لطف و عنایت او بر بندگان، و همه‏ى انسانها تا روز قیامت.

در سوره‏ى بقره آیه‏ى 233 و 286، و انعام آیه‏ى 152 و اعراف آیه‏ى 42 و مؤمنون آیه‏ى 62 به این حقیقت اشاره فرمود:

لا تکلف نفس الا وسعها.

هیچ کس را تکلیف جز به اندازه‏ى وسع نکنند.

لا یکلف الله نفسا الا وسعها.

خداوند احدى را جز به اندازه سعه‏ى وجودیش تکلیف ننماید.

روى این حساب زن و شوهر، باید در مسئله‏ى درخواستها و توقعاتشان از یکدیگر، این اخلاق کریمانه، و صفت رحیمیه حضرت حق را سرمشق و الگوى خود قرار دهند.

اولا خارج از قدرت و طاقت چه در امور مادى، چه در امور معنوى از یکدیگر چیزى نخواهند، که تحمیل خواسته، بیرون از حد قدرت، و درخواست کارى غیر قابل تحمل ظلم است، و ظلم ظلمت روحى، و موجب عقاب الهى است.

ثانیا قدرت و توان یکدیگر را در خواسته‏ها ملاحظه ننمایند، بلکه توقعات، و خواسته‏هاى خود را به اندازه‏ى وسع و طاقت موجود قرار داده، و تکالیف طبیعى و روزمره را در حدى به یکدیگر ارائه دهند، و از هم بخواهند، که به شیرینى، و با شوق و اشتیاق انجام بگیرد.

اگر بتوانند، که مى‏توانند از یکدیگر کم توقع باشند، که کم توقعى اخلاق حق، و خوى انبیاء و امامان، و از ویژگیهاى اولیاء الهى است.

پر توقعى گاهى همان ارائه‏ى تکلیف بیش از حد طاقت است، و بدون شک وقتى خواسته پر توقع از طرف همسر تحقق پیدا نکند، موجب کدورت، و رنجش دل، و در نهایت کینه و نفرت، و در نتیجه تلخ شدن زندگى، و خرابى ساختمان صفا و صمیمیت، و عشق و محبت است.

پر توقعى صفتى ناپسند، و محصول کبر و غرور، و یک بیمارى روحى و روانى، و برنامه‏اى خارج از محدوده انسانیت، و خصیصه‏اى زشت است.

کم‏توقعى محصول وقار و ادب، و نتیجه‏ى معرفت و کرامت، و میوه‏ى شیرین فروتنى و تواضع است.

اگر بخواهید زندگى شیرین‏تر از عسل گردد، و هیچ گاه اختلاف مورد توجهى پیش نیاید، و همسر شما دچار رنجش نگردد، و تحقیر شخصیت نشود، و این رنجش و تلخى به اطرافیان سرایت نکند، در تمام امور زندگى نسبت به یکدیگر کم توقع باشید، و بدانید کم توقعى چون جلوه رحمت حق در زندگى است، موجب جلب خوشنودى و رضایت حق نسبت به شما مى‏شود.

در هر صورتى زن و شوهر باید نرمخو، باصفا، منبع عشق و محبت، و نسبت به یکدیگر امور زندگى را آسان بگیرند، که این آسان گرفتن بابى از ابواب معروف است، و آنان که اهل معروف، و پاک و پاکیزه از منکرات روحى و اخلاقى هستند، مورد توجه حق، و مستحق اجر و جزاى جمیل از جانب پروردگارند.

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

اول من یدخل الجنة المعروف و اهله و اول من یرد على الحوض(1)

معروف و اهلش اول وارد به بهشت و اول وارد بر من در کنار حوض کوثر هستند.

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

ان للجنة بابا یقال له: المعروف، لا یدخله إلا اهل المعروف، و اهل المعروف فى الدنیا هم اهل المعروف فى الآخرة(2)

براى بهشت درى هست به نام معروف، از آن در جز اهل معروف وارد نمى‏شوند، و اهل معروف در دنیا، اهل معروف در آخرتند.

رسول خدا فرمود:

کل معروف صدقة…(3)

هر معروفى صدقه است.

قرآن مجید مزد هر معروف و انجام هر حسنه‏اى را ده برابر اعلام نموده است:

مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها(4)

کم توقعى نوعى معروف، حسنه‏اى از حسنات روحى، و صدقه‏اى از صدقات اسلامى، و داراى ده برابر مزد است، چرا زن و شوهر در این تجارت پر سود شرکت نکنند، و تا پایان عمر خود، از این حقیقت الهیه بهره‏مند نگردند، که ممنوع نمودن خویش از عنایت حق و رحمت دوست طلمى سنگین و گناهى بزرگ و خسارتى غیر قابل جبران است.


1) وسائل ج 16، ص 303 چاپ آل البیت.

2) وسائل، ج 16، ص 305 – 304.

3) همان مدرک.

4) انعام / 160.