[دفتر اجرایی موزه ها؛ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با اندکی اضافات و اصطلاحات؛ ترجمه ی ندا ایزدی]
فهرست بازبینی (Checklist) زیر در چهار مقوله ی کلی شامل 1- توجه ویژه به مشتریان، 2- چگونگی نمایش موضوعات، 3- خدمات نمایشگاهی، و 4- بازبینی و تنظیم شرایط زیست محیطی داخلی، تنظیم شده است. این بخش ها، اجزائی مستقل و بدون تأثیر از یک دیگر نیستند و توجه و لحاظ نمودن نکاتی در هر قسمت، نتایجی را در بخش های دیگر به دنبال خواهد داشت؛ هرچند برای پرهیز از طولانی شدن فهرست، هر سؤال یک بار مطرح می شود؛ مثلا سؤالی که در باره ی تأثیر روش های استفاده از صفحات و پرده ها Screen system) در نظام نوردهی ساختمان که در آن از صفحات و پرده های متحرک استفاده شده است، متفاوت بوده و دوباره تکرار نشده است. سؤالات معمولا به زمان آینده و با این ذهنیت که فهرست های بازبینی (Checklists) از آغاز کار استفاده خواهد شد، نوشته شده اند و به شما در تنظیم نیازهایتان یاری رسانده و سبب سهولت کار افراد می گردند. این فهرست به صورت گروهی از سؤالات نزدیک به هم تنظیم شده اند. هر سؤال با یک علامت درست و یا نادرست (-) پاسخ داده می شود؛ اما یک جواب ساده ی «آری» و یا «خیر» سؤال دیگری را در پی خواهد داشت. اگر پاسخ منفی باشد، شما به این سمت سوق داده می شوید که آیا موضوع حذف شده واقعا مورد نیاز بوده است یا خیر؛ زیرا ممکن است سیاست ها و یا دلایل مالی سبب این حذف شده باشد. اما فهرست های بازبینی
(Checklists) به شما کمک می کنند که بدون چشم پوشی از نکات با اهمیت انتخابی درست داشته باشید. و اگر جواب مثبت باشد این موضوع سبب می شود که از خود بپرسید آیا فعالیت های لازم را انجام داده اید و چگونه به نتایج مطلوب خواهید رسید.
در مقابل هر سؤال، صفحه ای به عنوان مرجع معرفی شده است. بنابراین این فهرست بازبینی (Checklists) روش دیگری را برای ارزیابی «طراحی گالری ها و تالارها» فراهم آورده است که با اندک تغییراتی می توان برای ارزیابی موزه ها نیز استفاده کرد. این فهرست همه ی ابعاد ارزیابی موزه ها و نمایشگاه ها را در بر می گیرد:
[ردیف / توجه ویژه به مشتریان / پاسخ بله یا خیر
1. عمومی / مورد توجه عموم
2. آیا تاکنون مشاوره ای با بازدید کنندگان انجام شده است؟
3. آیا مکان قرارگیری ساختمان بر طراحی و نوع فعالیت ها اثر گذار خواهد بود؟
4. آیا ساختمان بر محیط زیست منطقه اثرگذار خواهد بود؟
5. آیا برنامه ریزی مصوب ضروری است؟
6. آیا ساختمان به وضوح قابل رؤیت خواهد بود؟
7. آیا حریم اصلی ساختمان، خصوصیات مشخص و تعیین کننده ای خواهد داشت؟
8. آیا هنرمندان می توانند روش هایی را برای معرفی بهتر یک گالری/ تالار ارائه دهند؟
9. آیا علائم و نشانه هایی در خارج ساختمان استفاده خواهد شد؟
10. آیا ره گذران می توانند چگونگی نمایش موضوعات را از پشت پنجره ها ببینند؟
11. آیا فروشگاهی از بیرون ساختمان قابل رؤیت خواهد بود؟
12. آیا دسترسی برای افراد پیاده راحت خواهد بود؟
13. آیا دسترسی برای افراد با وسایل نقلیه ی عمومی راحت خواهد بود؟
14. آیا دسترسی برای افراد با وسایل نقلیه ی شخصی و هم چنین دسترسی معلولین راحت خواهد بود؟
15. آیا ورودی به وضوح، نمایان و قابل تشخیص باید باشد؟
16. آیا در شرایط معمولی، همه ی مردم در هر سن و با هر توانایی ای، امکان ورود و خروج و تردد به ساختمان را خواهند داشت؟
17. آیا فضای کافی برای ورود و خروج مردم بدون ازدحام وجود خواهد داشت؟
18. آیا دسترسی های عمومی از مکانی که کارهای هنری به داخل ساختمان آورده می شوند یا از آن خارج می شوند و یا از دیگر دسترسی های خدماتی، جدا خواهد بود؟
19. آیا طراحی فضاها مبلمان و معماری داخلی به جهت یابی بازدید کنندگان کمک خواهد کرد؟
20. آیا ورودی ها و پذیرش ساختمان، اطلاعات کافی در اختیار تمام بازدید کنندگان خواهد گذاشت و این امکان را به آن ها خواهد داد که فعالیت های قابل استفاده برای خود را ارزیابی کنند؟
21. آیا توالت ها و سرویس های بهداشتی برای پاسخ گویی به حداکثر میزان تقاضا کافی خواهد بود؟
22. آیا افراد ناتوان و معلول امکان دسترسی و استفاده از سرویس های بهداشتی را خواهند داشت؟
23. آیا سرویس های بهداشتی برای خردسالان همانند بزرگ سالان قابل استفاده خواهد بود؟
24. آیا امکان عوض کردن جای نوزادان و غذا دادن به آن ها (هم برای خانم ها و هم برای آقایان) وجود خواهد داشت؟
25. آیا رخت کن برای تعویض لباس وجود دارد؟
26. آیا این رخت کن می تواند پاسخ گوی بالاترین میزان تقاضا باشد؟
27. اگر این فضا دارای کمدهایی است که به وسیله ی افراد قفل می شوند آیا امکان دسترسی و استفاده از آن ها برای افراد ناتوان و معلول، و
هم چنین کودکان همانند بزرگ سالان وجود خواهد داشت؟
28. آیا از توصیه ی افراد متخصص در نحوه ی کار فروشگاه مورد نظر استفاده خواهد شد؟
29. آیا شیوه ی طراحی فروشگاه و نحوه ی قرارگیری آن ها، فضای کافی برای عبور صندلی چرخ دار و کالسکه ی کودکان را فراهم خواهد نمود؟
30. آیا محصولاتی که در قفسه ها نمایش داده می شوند، به سهولت قابل دسترسی و استفاده ی بازدید کنندگان خواهند بود؟
31. آیا در طراحی ساختمان بیشتر از یک الگوی گردش و حرکت، در نظر گرفته خواهد شد؟
32. آیا در طراحی ساختمان، به این که بازدید کننده از موقعیت خود در ساختمان مطلع باشد، توجه شده است؟
33. آیا علائم و نشانه هایی برای راهنمایی بازدید کنندگان برای درک موقعیتشان در داخل ساختمان فراهم خواهد شد؟
34. آیا مسیر گردش و حرکت عمومی در داخل ساختمان، پاسخ گوی نیاز افراد ناتوان و معلول برای گردش و دسترسی به همه جای ساختمان، بدون کمک دیگران، خواهد بود؟
35. آیا تغییر سطوح در کف ها مشکلاتی را برای حرکت افراد ناتوان بدون کمک دیگران، ایجاد خواهد کرد؟
36. آیا ابعاد راه روها و پلکان ها با توجه به تعداد بازدید کنندگان مناسب خواهد بود؟
37. آیا در طراحی راه روها و راه پله ها و چگونگی کیفیت استفاده ی بازدید کنندگان از فضا مورد توجه قرار گرفته است؟
38. آیا لازم است از درهای بزرگ تر از حد معمول استفاده شود؟
39. آیا فضاها و معماری داخلی به بازدید کنندگان، احساس خوشامد گویی می دهد؟
40. آیا اثاثیه و مبلمان جهت آسایش و رضایت تمام بازدید کنندگان طراحی شده است؟
41. آیا محل هایی مناسب برای نشستن افراد جوان و مسن وجود دارد؟
42. آیا امکان استفاده از سگ های راهنما در نظر گرفته شده است؟
43. آیا تلفن های عمومی ارزان قیمت برای استفاده مردم فراهم است؟
44. آیا پنجره هایی که امکان دیدن مناظر بیرونی را به بازدید کنندگان می دهند، به کار خواهند رفت؟
45. آیا تهویه ی مناسب برای آسایش افراد با وجود حداکثر جمعیت به خصوص در زمان بسته بودن درها، پنجره ها و دریچه ها وجود دارد؟
46. آیا درها آن چنان طراحی شده اند که هم دیده شوند و هم مردم بتوانند از داخل آن ها طرف دیگر را ببینند؟
47. آیا ورودی ساختمان فضای مناسبی را برای تطابق چشم بین نور روز و نور محدود داخل تالارها فراهم می آورد؟
48. آیا فضای نمایشگاهی به بیش از یک در ورودی نیاز دارند؟
49. آیا تجهیزات صوتی با امواج مادون قرمز و یا مغناطیس در نظر گرفته شده است؟
50. آیا در تالارها، فضای کافی برای تشکیل کلاس های آموزشی و تشریحی وجود دارد؟
51. آیا در تالارها، تجهیزات مناسب برای تشکیل کلاس های آموزشی و تشریحی وجود دارد؟
52. آیا رخت کن ها، سرویس های بهداشتی و دیگر امکانات رفاهی برای بازدید کنندگانی که به صورت گروهی مراجعه کرده اند، کافی است
53. آیا در فضای خارجی نمایشگاه، فضای کافی و امکانات مناسب برای تشکیل کلاس های آموزشی و تشریحی وجود خواهد داشت؟
54. آیا طراحی فضاهای آموزشی متناسب با گستره ی فعالیت های علمی در نظر گرفته شده است؟
55. آیا آشپزخانه و یا مکانی برای آماده کردن غذا برای گروه های بازدید کننده وجود خواهد داشت؟
56. آیا فضایی برای گروه های بازدید کننده که بتوانند در آن جا از غذاهای آماده و همراه استفاده کنند، در نظر گرفته شده است؟
57. آیا به فضایی «مرطوب» و «کثیف» برای فعالیت های آموزشی نیاز است؟
58. آیا به فضایی «خشک» و «تمیز» برای فعالیت های آموزشی نیاز است؟
59- آیا فضایی برای سکونت هنرمندان و یا صنعتگران در نظر گرفته شده است؟
60. آیا کتابخانه و یا مرکز اسناد برای مطالعات شخصی فراهم است؟
61. آیا تمام بازدید کنندگان در هر سن و با هر میزان توانایی قادر خواهند بود که در مواقع ضروری، به سرعت ساختمان را ترک کنند؟
62. آیا تمام فضاهای ساختمان برای علائم صوتی و تصویری اضطراری سیم کشی خواهند شد؟
63. آیا تمام فضاهای ساختمان برای راهنمایی ها و نشانی های عمومی به طور کامل سیم کشی خواهند شد؟
64. آیا درها چنان طراحی خواهند شد که تمام بازدید کنندگان در هر سن و با هر توانایی ای بتوانند به سادگی ساختمان را ترک کنند؟
65. آیا اثاثیه و تجهیزات ساختمان به ساکنین کمک خواهد کرد تا در زمان های اضطراری با حداکثر سرعت ممکن ساختمان را ترک کنند؟
66. آیا تمام فضاهای عمومی و مسیرهای آمد و شد در ساختمان از روشنایی اضطراری بهره مند است؟
67. آیا علائمی که برای تجهیزات غیر خودکار اطفای حریق به کار می روند، و آیا مسیرهای فرار اضطراری و خروجی های مورد استفاده در زمان آتش سوزی به لحاظ محتوا و محل نصبشان، منطبق با ضوابط قانونی و محلی است؟
68. آیا قرارگیری فضاهای اضطراری دارای دست گیره ی فشاری و یا روش دیگری برای باز شدن هستند؟
69. آیا درهای خروجی اضطرای، دارای دست گیره ی فشاری و یا روش دیگری برای باز شدن هستند؟
70. آیا در مواقع آتش سوزی دود می تواند از ساخمان خارج شود؟]
[ردیف / چگونگی نمایش موضوعات / پاسخ بله یا خیر
1. آیا فضای در نظر گرفته شده برای نمایشگاه از تمام جهات برای نمایش موضوعات مناسب است؟
2. آیا مساحت و حجمی که برای نمایشگاه در نظر گرفته اید، با توان مالی شما تناسب دارد؟
3. آیا ابعاد و خصوصیات فضای نمایشگاه و روحیات آن بر ویژگی های بصری تالار تأثیرگذار خواهد بود.
4. آیا به بیش از دو فضای نمایشگاهی نیاز است؟
5. آیا برپایی و یا برچیدن یک نمایشگاه هنگامی که عموم از نمایشگاه دیگر بازدید می کنند ضروری خواهد بود؟
6. آیا فضاهای نمایشگاهی جدا از هم به طرقی می توانند به یک دیگر مرتبط شوند؟
7. آیا انعطاف پذیری فضا در ارتباط با عملکرد و نوع استفاده از آن مهم خواهد بود؟
8. آیا قابل نظارت بودن یک فضا در تعیین عملکرد و نحوه ی استفاده از آن مؤثر خواهد بود؟
9. آیا موضوعاتی که نمایش داده شده اند، ضد حریق هستند یا باید راه حل مناسب دیگری اندیشید؟
10. آیا صفحاتی که موضوعاتی بر روی آن ها نمایش داده می شوند، زمینه ی مناسبی برای نمایش کارهای متنوع و گوناگون هنری خواهند بود؟
11. آیا مکانی که نصب مستقیم موضوعات بر روی آن ها نمایش داده می شوند، زمینه ی مناسبی برای نمایش کارهای متنوع و گوناگون هنری خواهند بود؟
12. آیا صفحاتی که موضوعات بر روی آن ها نمایش داده می شوند، به اندازه ی کافی بزرگ و پیوسته هستند؟
13. آیا صفحاتی که موضوعات بر روی آن ها نمایش داده می شوند را می توان به راحتی رنگ زد؟
14. آیا صفحاتی که موضوعات بر روی آن ها نمایش داده می شوند را می توان به راحتی نگه داری و تعمیر نمود؟
15. آیا صفحاتی که موضوعات بر روی آن ها نمایش داده می شوند، به اندازه ی کافی بزرگ و پیوسته هستند؟
16. آیا دیوارهای خارجی در مقابل نفوذ رطوبت و تعریق، عایق شده اند؟
17. آیا تأسیسات گرمایشی بدون اشکال خواهند بود؟
18. آیا استفاده از گیرنده های حساس (Sensors) بدون اشکال خواهند بود؟
19. آیا از نور طبیعی یا غیر طبیعی استفاده خواهد شد؟
20. آیا نحوه ی طراحی پنجره ها به کاهش مشکلات امنیتی کمک خواهند کرد؟
21. آیا شیشه ها به گونه ای انتخاب شده اند که نوری به رنگ طبیعی خورشید داشته باشیم؟
22. آیا ترکیبات و موادی که در اطراف شیشه ی پنجره ها هستند، به گونه ای انتخاب شده اند که نور داخلی، نوری با رنگ نور طبیعی خورشید باشد؟
23. آیا رنگ سطوح داخلی، به داشتن نوری با رنگ نور طبیعی روز، کمک خواهد کرد؟
24. آیا در پشت پنجره ها می توان صفحاتی نصب کرد که از آن ها برای نمایش تصاویر (projection) استفاده شود؟
25. آیا برای بیشتر کردن فضای نمایش می توان تعدادی از پنجره ها یا همه ی آن ها را بسته نگه داشت؟
26. آیا می توان به صورت موقت و برای حفاظت اشیا و یا نمایش بهتر آن ها، پنجره ها را به وسیله ی پرده ها یا صفحات لولادار یا صفحاتی کاملا مجزا از یک دیگر بست و نور طبیعی را حذف کرد؟
27. آیا صفحات متحرک برای نمایش موضوعات به عنوان بخشی از نمایشگاه، طراحی خواهند شد؟
28. آیا برای داشتن فضای بیشتر، از این صفحات متحرک برای آویختن
موضوعات استفاده خواهد شد؟
29. آیا این صفحات با دیگر سطوح نمایش در نگارخانه سازگاری دارند؟
30. آیا از آن ها برای تقسیم یک تالار به تعدادی اتاق استفاده خواهد شد؟
31. آیا این صفحات شبیه به دیوار طراحی شده اند؟
32. آیا فضای کافی برای انبار کردن این صفحات، هنگامی که مورد استفاده قرار نمی گیرند وجود دارد؟
33. آیا کارکنان می توانند به سادگی این صفحات را جا به جا کنند؟
34. آیا نصب و برچیدن این صفحات برای کارکنان ساده است؟
35. آیا این صفحات ایستایی دارند؟
36. آیا هنگام چیدن و تعیین محل قرارگیری این صفحات، به خروجی های اضطراری و تعداد لازم این خروجی ها توجه شده است؟
37. آیا امکان نظارت و مراقبت، با نصب این صفحات هم چنان وجود دارد؟
38. آیا در چیدن و تعیین محل قرارگیری این صفحات به دستگاه های دزدگیر (کشف مزاحم) توجه شده است؟
39. آیا در چیدن و تعیین محل این صفحات به موقعیت خروجی های برق در دیگر سیم کشی های ساختمان توجه خواهد شد؟
40. آیا در چیدن و قرارگیری بین صفحات به مسائل تنظیم شرایط توجه شده است؟
41. آیا کف طبقات می تواند وزن موضوعاتی که نمایش داده می شود را تحمل کند؟
42. آیا سطح کف نگارخانه برای نصب صفحاتی که به خودی خود ایستایی دارند، نظیر پایه ی مجسمه ها ویترین ها تراز است؟
43. آیا در کف طبقات، نقاطی برای نصب پایه های صفحاتی که موضوعات نمایش بر روی آن ها قرار خواهند گرفت، وجود دارد؟
44. آیا سطح کف طبقات: صاف، پیوسته و یک نواخت است؟
45. آیا امکان استفاده از کف برای نمایش اشیا و موضوعات، وجود دارد؟
46. آیا این امکان وجود خواهد داشت که ویترین ها مستقیما به کف پیچ شوند و در مرحله ی بعد حفره های به وجود آمده را پر کرد و کف را تعمیر کرد؟
47. آیا امکان تغییر رنگ سطوح کف به سادگی و با قیمت پایین وجود دارد؟
48. آیا سطح کف در برابر ضربه و آب مقاوم است؟
49. آیا کف ها سیم کشی برق خواهند شد؟
50. آیا کف ها برای تجهیزاتی که نیازمند کابل هستند، سیم کشی خواهند شد؟
51. آیا نظافت کف ها به سادگی امکان پذیر است؟
52. آیا امکان نشستن کودکان بر کف طبقات وجود دارد؟
53. آیا سقف مانند یک پس زمینه برای کارهای هنری نمایش داده شده، عمل می کند؟
54. آیا امکان آویختن برخی از تجهیزات و موضوعات نمایشی سقف وجود دارد؟
55. آیا از سقف می توان برای نصب صفحات عمودی و پرده ها استفاده کرد؟
56. آیا سقف برای جریان برق و هم چنین تجهیزاتی که نیاز به کابل دارند، سیم کشی شده است؟
57. آیا صفحات و ورقه های چوبی امکان پنهان کردن کلیدهای برق، سرپیچ ها و کابل ها را در پشت خود فراهم می آورند؟
58. آیا محل قرارگیری کلیدها و پریزها و کلیدهای تنظیم کننده، ایمن و مناسب هستند؟
59. آیا امکان توزیع برق برای همه ی بخش ها و فضاهای نمایشگاه وجود دارد؟
60. آیا در صورت لزوم فضای مناسب و نیروی برق کافی برای نصب تجهیزات جدید وجود دارد؟
61. آیا امکان توزیع اطلاعات برای همه ی بخش ها و فضاهای نمایشگاه وجود دارد؟
62. آیا سرپیچ ها، کلیدها و خروجی های برق تا حد امکان دور از دید قرار دارند؟
63. آیا یک اتاق تنظیم تجهیزات برقی که از تهویه و ایمنی مطلوب نیز برخوردار باشد، در نظر گرفته شده است؟]
[ردیف / خدمات نمایشگاهی / پاسخ بله یا خیر
1. آیا کارکنان فنی و یا مشاوران، توصیه هایی درباره ی نوع فضاها و تجهیزات مورد نیاز ارائه داده اند؟
2. آیا دسترسی به ساختمان از طریق مسیرهایی که از نظر ابعاد و تحمل وزن، مناسب با وسائل نقلیه باشند، فراهم است؟
3. آیا در خارج از ساختمان فضایی برای گردش راحت وسائل نقلیه وجود دارد؟
4. آیا محوطه ی بارانداز امکان نزدیک شدن هر چه بیشتر وسایل نقلیه به ساختمان را فراهم می آورد؟
5. آیا فضایی در خارج ساختمان برای توقف ایمن وسائل نقلیه وجود دارد؟
6. آیا در دسترسی های خدماتی، زنگ و یا بلندگو برای فراخوان وجود دارد؟
7. آیا فضای بارانداز به اندازه ای بزرگ خواهد بود که بتوان جعبه های بزرگی که ممکن است نمایشگاه دریافت کند را از آن ها حمل کرد؟
8. آیا پنجره ها به گونه ای طراحی شده اند که امکان عبور اشیای خیلی بزرگ از داخل آن ها وجود داشته باشد؟
9. آیا کارهای هنری هنگام انتقال از ساختمان به وسایل نقلیه (و بر عکس) در برابر تغییرات آب و هوا محافظت خواهند شد؟
10. آیا مکان هایی که کارهای هنری برای انتقال به خارج از ساخمان به آن ها منتقل می شوند، هم در زمان باز بودن گالری و هم در زمان بسته بودن آن، از امنیت کافی برخوردارند؟
11. آیا ابعاد فضاهای داخلی، امکان عبور اشیای حجیم موجود را فراهم می آورند؟
12. آیا تغییر جهت در هنگام حرکت، امکان عبور بزرگ ترین حجم موجود را فراهم می آورد.
13. آیا بالابرها، طناب هایی که برای بالا کشیدن احجام به کار گرفته می شوند، و روش های دیگر تغییر سطوح احجام، تحمل ابعاد و وزن بزرگ ترین حجم موجود را دارند؟
14. آیا فضایی که برای انبار و جابه جایی کارهای هنری در نظر گرفته شده است متناسب با فعالیت های وسیع تالار خواهد بود؟
15. آیا فضاهای جداگانه ای برای کارهای مختلف مدیریت هنری در داخل و خارج ساختمان مورد نیاز است؟
16. آیا فضای کافی برای انبار کردن کارهای هنری اختصاص داده شده است؟
17. آیا به فضایی برای نگه داری جعبه های حاوی کارهای هنری برای تطابق با شرایط محیطی و دمای نمایشگاه، نیاز است؟
18. آیا به فضایی برای باز کردن جعبه های حاوی کارهای هنری و یا بسته بندی آن ها نیاز است؟
19. آیا فضای کافی برای انبار کردن جعبه ها و محصولات بسته بندی شده وجود دارد؟
20. آیا برای این که انتقال و جابه جایی بارها و تجهیزات آسان صورت پذیرد، کف طبقات تراز و بادوام هست؟
21. آیا کارهای هنری جدا از سایر وسایل و تجهیزات، بسته بندی خواهند شد؟
22. آیا برای تجهیزات برقی که مورد استفاده قرار نمی گیرند، انباری مناسب و ایمن وجود دارد؟
23. آیا برای انبار کردن اشیایی به غیر از کارهای هنری و بسته های مربوط به آن ها، فضای کافی اختصاص داده شده است؟
24. آیا انبار اشیا، نزدیک به فضاهایی است که اشیا در آن محل ها مورد استفاده قرار می گیرند؟
25. آیا انبارها در مقابل حوادث بیمه شده اند و جبران خسارات به گونه ای هست که فعالیت ها مختل نشوند؟
26. آیا در طراحی فروشگاه ها امکان انبار کردن کالاها نیز پیش بینی شده است؟
27. آیا در طراحی فروشگاه ها امکان جابه جایی کالاها پیش بینی شده است؟
28. آیا در طراحی فروشگاه ها به آسایش و ایمنی کارکنان توجه شده است؟
29. آیا در هر طبقه، انبار اختصاصی وسایل و مواد شست و شو وجود خواهد داشت؟
30. آیا تمام انبارها دارای مدیریتی مستقل است؟
31. آیا فعالیت های آموزشی- تجاری و. . . که نیازمند فضاهای اداری مجهز، مجزا و قابل قفل شدن هستند از دیگر فضاهای اداری مجزا هستند؟
32. آیا کارگاه های در نظر گرفته شده، پاسخ گوی گستره ی وسیع فعالیت ها است؟
33. آیا به کارگاهی برای کارهای آلوده کننده نیاز است؟
34. آیا به کارگاهی برای کارهای تمیز نیاز است؟
35. آیا کارگاه مورد نظر منطبق با اصول ایمنی و بهداشت ساخته شده است؟
36. آیا مسیرهای آمد و شد عمومی به گونه ای طراحی شده اند که هنگام بسته بودن تالار برای برپایی نمایشگاه، امکان دسترسی به بخش های خدماتی وجود داشته باشد؟
37. آیا فضای بارانداز با فضای نمایشگاه به راحتی مرتبط است؟
38. آیا سطح کف در همه ی قسمت های نمایشگاه برای جابه جایی تجهیزات و کارهای هنری مناسب است؟
39. آیا لازم است برای عبور اشیا دری بزرگ تر از ابعاد معمول در نظر گرفته شود؟
40. آیا همه ی فضاهای ساختمان برای توزیع نیروی برق سیم کشی شده اند؟
41. آیا همه ی فضاهای ساختمان برای خطوط تلفن سیم کشی شده اند؟]
[ردیف / بازبینی و تنظیم شرایط زیست محیطی داخلی / پاسخ بله یا خیر
1. آیا نحوه ی طراحی ساختمان به گونه ای است که احتمال بروز خطر آتش سوزی را کاهش دهد؟
2. آیا مصالح به کار رفته در ساختمان به گونه ای است که احتمال بروز خطر آتش سوزی را کاهش دهد؟
3. آیا نحوه ی مدیریت ساختمان به گونه ای است که احتمال بروز خطر آتش سوزی را کاهش دهد؟
4. آیا روش های اعلام حریق، آتش سوزی را در کمترین زمان اعلام خواهند کرد؟
5. آیا روش های اعلام حریق، از طریق روشن شدن و به کار افتادن علایم صوتی و تصویری، در تمام فضاها بروز آتش را اعلام خواهند کرد؟
6. آیا روش های اعلام حریق، منطبق بر اصول اولیه ی ارائه شده در «برنامه ی جبران خسارات از طریق دولت» است؟
7. آیا طراحی ساختمان، به گونه ای است که انتشار آتش را محدود سازد؟
8. آیا مصالح به کار رفته در ساختمان به گونه ای هستند که انتشار آتش را محدود سازند؟
9. آیا نحوه ی طراحی درها به گونه ای هستند که انتشار آتش را محدود سازند؟
10. آیا تجهیزات اطفای حریق می توانند آتش سوزی را در حداقل زمان ممکن کنترل کنند؟
11. آیا کارکنان، آموزش های لازم را برای کنترل آتش سوزی دیده اند؟
12. آیا امکان اعطای وام از مؤسسات ملی وجود دارد؟
13. آیا طراحی ساختمان منطبق بر اصول اولیه ی ارائه شده در «برنامه ی جبران خسارات از طریق دولت» است؟
14. آیا بدنه ی خارجی ساختمان ایمن است؟
15. آیا نورگیرهای بام و تمام پنجره ها از جمله آن هایی که در ارتفاع بالایی قرار دارند، دارای حفاظ های مشبک هستند و یا از شیشه ی خاص در آن ها استفاده شده است که از ورود غیر مجاز جلوگیری کند و یا آن را به تأخیر بیندازد؟
16. آیا درهای خروجی، چهارچوب ها و قفل ها در برابر اعمال فشار و ورود غیرمجاز مقاوم هستند؟
17. آیا از دزدگیر (کشف مزاحم) برای اعلام هرگونه تعرض به قسمت های مختلف موزه استفاده شده است؟
18. آیا نحوه ی نگه داری و مراقبت از کلیدها، امکان ورود غیر مجاز را کاهش خواهد داد؟
19. آیا همه ی قسمت های ساختمان تحت پوشش دستگاه های دزدگیر (کشف مزاحم) است؟
20. آیا فضاهای آمد و شد به گونه ای طراحی شده است که در آن ها گوشه های پنهان، فضاهای بی استفاده و بن بست به وجود نیاید؟
21. آیا امکان کنترل ورود و خروج در هر ورودی و در مواقع لزوم وجود دارد؟
22. آیا همه ی قسمت های ساختمان برای استفاده از تلویزیون مدار بسته سیم کشی شده است؟
23. آیا امنیت انبارها و فضاهای حمل و نقل کارهای هنری حداقل به اندازه ی فضای نمایش در تالارها است؟
24. آیا فروشگاه ها هم در زمان باز بودن و استفاده از ساختمان و هم در زمان بسته بودن آن از امنیت کافی برخوردارند؟
25. آیا نورگیری از سقف امکان پذیر است؟
26. آیا اقداماتی برای به حداقل رساندن میزان جذب انرژی خورشید صورت خواهد گرفت؟
27. آیا میزان روشنایی در حد تعیین شده ای خواهد بود؟
28. آیا میزان ورود اشعه ی ماورای بنفش در سطح قابل قبولی است؟
29. آیا رنگ محیط از کیفیتی ثابت برخوردار است؟
30. آیا مدت زمان تابش اشعه ی مستقیم خورشید کاهش خواهد یافت؟
31. آیا نور طبیعی با به کارگیری شیوه های تعدیل کننده، بهینه خواهد شد؟
32. آیا پنجره ها به گونه ای طراحی شده اند که نور خورشید به مواد حساس نتابد؟
33. آیا میزان اعتبار و سرمایه برای استفاده از تجهیزات مکانیکی برای تنظیم نور خورشید کافی است؟
34. آیا میزان منابع درآمد برای استفاده از تجهیزات مکانیکی برای تنظیم نور خورشید کافی است؟
35. آیا از سقف برای نورپردازی مصنوعی استفاده می شود؟
36. آیا نورپردازی مصنوعی بخش اصلی نورپردازی نمایشگاه است و یا نوررسانی طبیعی نیز آن را تکمیل خواهد کرد؟
37. آیا سطوح مختلف نمایشگاه به یک نسبت روشن خواهد شد؟
38. آیا زوایای تلاقی نورها در نورپردازی مشخص خواهد بود؟
39. آیا لامپ ها برای تمیز، تنظیم و تعمیر کردن، در دسترس قرار دارند؟
40. آیا روش دیگری برای نورپردازی قسمت های خدماتی و یا استفاده های اضطراری وجود دارد؟
41. آیا میزان روشنایی در انبارها و مسیرهای دسترسی مانند فضاهای نمایش، با شیوه های الکترونیکی کنترل می شوند؟
42. آیا چراغ ها معمولا در انبارها خاموش هستند؟
43. آیا موضوعات نمایشی نیاز به تنظیم دقیق میزان رطوبت دارند؟
44. آیا بنا، فضای داخلی را در مقابل تغییرات دما و رطوبت فضای خارجی حفظ خواهد کرد؟
45. آیا برای تنظیم شرایط محیطی می توان از روش های غیر فعال (مانند عایق کاری) هم زمان با (یاحتی به جای) روش های فعال (مانند تهویه ی هوا) استفاده نمود؟
46. آیا لازم است از مصالحی «با ظرفیت پایین جذب حرارت و رطوبت» (مانند چوب) در ساختمان و یا با «ظرفیت بالای جذب حرارت و رطوبت» (مانند آجر و بتن) استفاده شود؟
47. آیا درهای ورودی حایل خوبی بین هوای خارجی و هوای تنظیم شده ی داخلی هستند؟
48. آیا پنجره ها به خوبی درزبندی شده اند؟
49. آیا از پنجره های دو جداره با شیشه هایی با ضرایب پایین تبادل انرژی، استفاده شده است؟
50. آیا شرایط محیطی انبارها و محوطه ی جابه جایی کارهای هنری، مشابه تالارهای اصلی خواهد بود؟
51. آیا در سقف، از عایق حرارتی استفاده می شود؟
52. آیا راه اندازی تأسیسات گرمایشی، اقتصادی و مقرون به صرفه است و می تواند پاسخ گوی حداکثر تقاضا باشد؟
53. آیا هنگامی که تنظیم دقیق شرایط زیست محیطی برای نگه داری کارهای هنری ضروری است، نیاز کارهای هنری بر آسایش افراد تقدم خواهد داشت؟
54. آیا روشی که برای تنظیم شرایط محیطی فضاهایی که برای کارهای هنری در نظر گرفته شده است، جدای از روشی هست که برای تنظیم شرایط محیطی فضاهای رفاهی، آموزشی، رخت کن ها و دیگر فضاهای مورد استفاده ی بازدید کنندگان، در نظر گرفته شده است؟
55. آیا دستگاه های پیچیده و گران قیمت فقط مختص فضاهایی هستند که به تنظیم بالای شرایط محیطی نیازمندند؟
56. آیا درجه ی حرارت متفاوتی برای فضاهای گوناگون در نظر گرفته شده است؟
57. آیا میزان رطوبت متفاوتی برای فضاهای گوناگون در نظر گرفته خواهد شد؟
*صفحه=233@
58. آیا طراحی درها به صورتی خواهد بود که هوای مختص هر فضا را در خود آن فضا نگه دارد؟
59. آیا این امکان وجود خواهد داشت که شرایط محیطی لازم در طول 24 ساعت (شبانه روز) ثابت نگه داشته شود؟
60. آیا از سقف برای تأسیسات گرمایشی استفاده می شود؟
61. آیا از کف برای تأسیسات گرمایشی استفاده می شود؟
62. آیا «بازیافت هوا» (استفاده از هوای تازه در تأسیسات سرمایشی و گرمایشی) مورد توجه خواهد بود؟
63. آیا استفاده از لوله کشی در فضاهایی که در آن ها کارهای هنری نگه داری می شوند، به میزان حداقل ممکن است؟
64. آیا دما و رطوبت نسبی هوا در انبارها و مسیرهای رفت و آمد مانند فضاهای نمایش به صورت الکترونیکی کنترل می شود؟
65. آیا دما و رطوبت هوای انبارها و مسیرهای رفت و آمد همانند فضاهای نمایش در محدوده ی مشخصی باید تنظیم و حفظ شود؟
66. آیا برای نمایشگاه هایی که در ساختمان بزرگی برگزار می شود، تنظیم شرایط محیطی در طول 24 ساعت شبانه روز انجام خواهد شد؟
67. آیا آموزش لازم به کارکنان برای تنظیم کردن و ثابت نگه داشتن شرایط محیطی و روش های آن داده خواهد شد؟
68. آیا این امکان وجود خواهد داشت که درجه ی حرارت و رطوبت نسبی ثبت شود و در اختیار کسانی که می خواهند اشیایی را برای نمایش امانت دهند، قرار گیرد؟
69. آیا برپایی نمایشگاه و گرفتن آثار برای نمایش کاهش مواد آلوده کننده به فضایی که کارهای هنری نگه داری می شوند، بستگی خواهد داشت؟
70. آیا ساختمان می تواند هوای داخل را در برابر هوای آلوده ی بیرون محافظت کند؟
71. آیا می توان سطوح کف را به سادگی و بدون استفاده از حلال ها و شوینده ها نظافت کرد؟
72. آیا می توان میزان سر و صدای نامطلوب (نوفه) حاصل از دستگاه های تهویه ی هوا و دیگر ماشین آلات را در حد قابل تحمل نگه داشت؟
73. آیا برای جلوگیری از انتقال سر و صدای فضاهای شلوغ به اتاق های مجاور، به استفاده از عایق صوتی در دیوارها نیاز است؟
74. آیا برای جلوگیری از انتقال سر و صدای محیط خارج، به استفاده از عایق صوتی در پنجره ها نیاز است؟
75. آیا برای جلوگیری از تولید سر و صدا در هنگام حرکت بازدید کنندگان، به کارگیری مواد جاذب صوت، در سطوح مختلف ضروری است؟
76. آیا تهویه ی مطبوع برای خنک نگه داشتن تجهیزات و دستگاه ها کافی است؟
77. آیا روش های نورپردازی، صفحات جدا کننده ی فضا و دیگر عواملی که می توانند بر نحوه ی کار دستگاه های تهویه ی مطبوع اثرگذار باشند، در طراحی و نصب این دستگاه ها در نظر گرفته شده است؟
78. آیا از سقف برای نصب دستگاه های تهویه ی مطبوع استفاده می شود؟
79. آیا بهینه سازی در مصرف انرژی یکی از اهداف اصلی کار است؟
80. آیا تجهیزات و ماشین آلات موجود به لحاظ مصرف انرژی بازنگری می شوند؟
81. آیا اهداف کلی و مشخص برای بهینه سازی مصرف انرژی تنظیم شده است؟
82. آیا تحقیقات پیوسته ای در باره ی انرژی؛ تخمین انرژی مصرفی؛ و تعیین روش های صرفه جویی در هزینه و انرژی انجام خواهد شد؟
83. آیا برای کاهش مصرف انرژی و تنظیم شرایط محیطی، عایق کاری و دیگر روش های کاهش سطح انرژی مصرفی، مد نظر قرار دارد؟
84. آیا تأسیسات و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی برای بهره برداری، وضعیت بهینه ای دارند.
85. آیا طول عمر مفید تجهیزات در نظر گرفته شده است؟
86. آیا از یک نظام رایانه ای برای مدیریت ساختمان شامل حفاظت، نوررسانی، تأسیسات سرمایش و گرمایش و هم چنین روش های کنترل الکتریکی برای مصرف انرژی استفاده می شود؟
87. آیا برای استفاده از کنترل های بازبینی الکترونیک، بودجه ی کافی وجود دارد؟
88. آیا گیرنده های حساس طوری جاسازی شده اند که در عین کارایی، ایجاد مزاحمت نکنند؟
89. آیا از نحوه ی کار دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی، اطمینان کامل به دست می آید؟
90. آیا به کارگیری دستگاه های گران قیمت و پیچیده، منحصر به فضاهایی خواهد بود که نیاز به تنظیم شرایط محیطی بالایی دارند؟
91. آیا استفاه از دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی ساده است؟
92. آیا نگه داری و تعمیر دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی ساده است؟
93. آیا کارکنان، آموزش های لازم را برای تنظیم، تعمیر و نگه داری ماشین آلات و تجهیزات دیده اند؟
94. آیا بودجه ی کافی برای تعمیر و نگه داری ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات وجود خواهد داشت؟]
با تشکر فراوان از دبیرخانه ی دفتر اجرایی موزه ها واقع در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که منابع ترجمه شده ی مربوط به موزه ها را در اختیار ما قرار دادند.