انبیاء هادى انسان به سوى صراط مستقیم، دعوت کننده به جانب توحید، بیان کننده واقعیات ظاهرى و باطنى هستند.
انبیاء دعوت کننده به عبادت حق، و بر حذر دارنده مردم از عبادت طاغوتند.
انبیاء راه سالم زیستن، آراسته شدن به معروف، پیراسته شدن از منکر را به انسان نشان مىدهند.
دعوت انبیاء دعوت به حق، و نتیجه اجابت دعوت آنان زنده شدن به حیات معنویست.
على علیهالسلام در ارتباط با رسالت نبىاکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:
لیخرج عباده من عبادة الاوثان الى عبادته، و من طاعة الشیطان الى طاعته(1)
براى اینکه بندگان خدا را از پرستش بتها به عبادت حق سوق دهند، و از ذلت طاعت شیطان به عزت طاعت حق برسانند.
رسول حق براى تلاوت آیات حق جهت رشد مردم، و تزکیه نفوس از آلودگیها، و تعلیم قرآن و حکمت مبعوث به رسالت شد.
رسول حق براى خارج کردن مردم از ظلمات، و وارد نمودن آنان به منطقه نور قیام کرد.
او براى امر به معروف و نهى از منکر، و حلال کردم طیبات، و حرام نمودن خبائث و برداشتن بار سنگین فرهنگهاى تحمیلى از دوش مردم، و باز کردن زنجیرهاى شیطانى که بر گردن زندگى بسته شده بود به میدان آمد.
آنان که به او ایمان آوردند، و حرمت و عزتش را نگاه داشتند، و به یارى او برخاستند، و از قرآنش متابعت نمودند، اهل فلاح و رستگارىاند(2)
آمدند تا حجت حق بر مردم تمام باشد، و فرداى قیامت اهل ضلالت نگویند اگر پیامبر داشتیم به شقاوت و گمراهى دچار نمىشدیم.
خداوند مهربان کردار، گفتار، اخلاق انبیاء را براى تمام مردم حجت قرار داد، و از آنان به عنوان اسوه و سرمشق و الگو یاد فرمود.
نیکوکارى، سخاوت، صبر بر حوادث، قیام به حق مؤمن، پاکیزگى، شادى چهره،
دوست داشتن زنان، بر پا کردن نماز، و استفاده از عطر از اخلاق انبیاء الهى است.
انبیاء مردم را به تقوا، پاکى، امانت، صدق، شجاعت، وفا، درستى، رشد، رأفت، رحمت، مهربانى، نیکوکارى دعوت کردند، و آنان را از هر عمل زشت و اخلاق بد بر حذر داشتند.
انبیاء در قیامت میزان اعمالند، وضع مردم با وضع آنان سنجیده مىشود، اگر در حد لازم بین آنان و انبیاء هماهنگى باشد اهل نجات ورنه مستحق عذابند.
1) نهجالبلاغه، خطبهى 147.
2) خلاصهاى از آیات نبوت در قرآن مجید.