جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهماندارى

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بعضى از خانواده‏ها در قبول مهمان و مهماندارى سرسختى نشان مى‏دهند، باید گفت این سرسختى یا نشانه بى‏حالى و سستى و تنبلى، و یا علامت بخل است.

مهماندارى از اخلاق انبیاء و ائمه، و از نشانه‏هاى اولیاء الهى و مردان راه حق است.

بخل یا سستى و تنبلى به هر شکل که باشد قبیح است، مرد خانواده یا زن خانه، یا فرزندان باید از مهمان با گشاده‏روئى اسقتبال کنند، زیرا عمل به اخلاق اولیاء، و موجب خوشنودى حق، و گشایش در کار، و علت تحقق رحمت و لطف خداوند، و دفع بلا و خطر از اهل خانه است.

مسئله‏ى مهماندارى به اندازه‏اى مهم است که در معارف اسلامى آمده روزى مهمان با خود اوست، و صاحبخانه مهمان مهمانان خود است.

تشویق به این مسئله بسیار ممدوح، و موجب تقویت اخلاق، و جلوگیرى از این برنامه خدا پسندانه خلاف اخلاق انسانى است.

امام ششم علیه‏السلام فرمود:

المکارم عشر فان استطعت ان تکون فیک فلتکن، احدها اقراء الضیف(1)

اصول بزرگوارى ده خصلت است، اگر بتوانى آنها را در خود جمع کنى اقدام کن، یکى از آنها پذیرائى از مهمان است.

امام صادق علیه‏السلام درباره‏ى ورود و خروج مهمان مى‏فرمایند:

… انهم اذا دخلوا منزلک دخلوا بمغفرتک و مغفرة عیالک، و اذا خرجوا من منزلک خرجوا بذنوبک و ذنوب عیالک(2)

همانا وقتى مهمان وارد منزل تو مى‏شود براى تو و اهل بیت تو مغفرت خدا را مى‏آورد، و هر گاه خارج مى‏شود، گناهان تو و عیال تو را از بین مى‏برد!

امام باقر علیه‏السلام فرمود:

شبع اربع من المسلمین یعدل عتق رقبة من ولد اسماعیل(3)

سیر کردن چهار مسلمان معادل آزاد کردن یک بنده از اولاد اسماعیل است.

بنابراین انصاف، مدارا و نرمى، خیرخواهى، ادب، احتراز از مواضع تهمت، وفاى به عهد، مشورت، تواضع، رحمت به کوچک و احترام به بزرگ‏تر، مهماندارى، از اصول بزرگوارى، و موجب تأمین سعادت دنیا و آخرت است.


1) بحار، ج 72، ص 458.

2) بحار، ج 72، ص 460 – 459.

3) همان مدرک.