جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرآن و صله‏ى رحم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

»وَ الَّذینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَل‏…»

»رعد / 21«

از کارهاى بسیار نیک، و اعمال پسندیده که حضرت حق و انبیاء و امامان نسبت به آن اصرار ورزیده‏اند صله‏ى رحم است.

علامه خیبر، محدث کبیر، فیلسوف بزرگ، عارف عاشق ملا محسن فیض که عمرى را با قرآن مجید و روایات بسر برد، صله‏ى رحم را به زیارت ارحام، و رفع کمبودهاى مادى، حل مشکلات اقتصادى، کمک به کار و کسب، و ازدواج پسران و دختران آنان معنا فرموده، اگر در آیات قرآن مجید و روایات دقت شود، از مسئله‏ى صله‏ى رحم همین معناى استفاده مى‏شود.

روش انبیاء، و اخلاق امامان شیعه در صله‏ى رحم انجام همین واقعیات عالى بوده است.

قرآن مجید به صله‏ى رحم سفارش مى‏کند، و آن را عمل صاحبان خرد مى‏داند، و قطع با رحم را به عنوان فسق و قاطع را فاسق مى‏شمارد.

در سوره‏ى مبارکه‏ى نساء حکم مى‏کند تقواى الهى را نسبت به خداوند و ارحام مراعات کنید، خیلى عجیب است که ارحام را پس از خود ذکر فرموده است:

وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحام‏(1)

رعایت تقواى الهى نسبت به ارحام رعایت آبرو و هویت آنها و شتافتن به دیدارشان، و رفع نواقص زندگى آنهاست.

در سوره‏ى مبارکه رعد مسائلى را به عنوان خصوصیات صاحبان خرد بیان مى‏کند و سود قیامتى آن را پیشواز ملائکه از آنان در محشر، و سلام فرشتگان به ایشان، و عاقبت بخیرى مى‏داند، از جمله آن مسائل صله رحم است.

وَ الَّذینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ …(2)

در سوره‏ى بقره در رابطه با قطع رحم مى‏فرماید:

… وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُون‏(3)

و رشته‏اى که آنان را به پیوند آن امر کرده «صله‏ى رحم» مى‏گسلند، و در زمین فساد مى‏کنند، و اینان در حقیقت زیانکارانند.

آرى، قطع رحم زیانکارى است، و زیان و خسارت آن هم کم نیست.

در سوره‏ى رعد درباره‏ى قطع رحم آیه‏اى کمرشکن قرار دارد:

… وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّار(4)

و آنان که قطع مى‏کنند آنچه را خدا به پیوند آن دستور داده، و فساد در زمین مى‏نمایند بر اینان است لعنت و براى آنان است دوزخ.

در سوره‏ى محمد صلى الله علیه و آله و سلم مى‏فرماید:

فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکُم‏(5)

شما اگر از فرمان حق روى بگردانید و فساد در زمین کنید، و به قطع رحم برخیزید باز هم امید نجات دارید؟

راستى صله‏ى رحم چه اندازه اهمیت دارد، که انجامش موجب استقبال فرشتگان از انسان در قیامت، و سلام آنها، و عاقبت بخیرى و قطعش باعث لعنت، و سوء عاقبت، و ممنوعیت از نجات است.

رفع کمبود اقتصادى ارحام با پرداخت مال به آنان همراه با حفظ آبرو و هویت و کرامتشان بهره‏اى عظیم دارد.

وَ مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَها ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیر(6)

و مثل آنان که مال خود را در راه به دست آوردن رضاى حق انفاق مى‏کنند، و با کمال اطمینان، دل به لطف حق شاد دارند، مانند بوستانى است که در جاى بلندى باشد، و بارانهاى زیادى به موقع بر آن ببارد، و حاصلى دو برابر دهد، و اگر باران بسیار نیاید، اندک اندک بارد تا به ثمر رسد، خداوند به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است.

ان تبدوا الصدقات فنعما هى و ان تخفوها و تؤتوها الفقراء فهو خیر لکم و یکفر عنکم من سیئاتکم و الله بما تعملون خبیر(7)

اگر به اهل استحقاق آشکارا صدقات خود را بپردازید کارى نیکوست، و اگر در پنهانى به نیازمندان آبرومند برسانید براى شما بهتر است، خداوند به پاداش آن کار پنهان گناهان شما را بپوشاند، و خدا بر اعمال شما آگاه است.

الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون‏(8)

آنان که اموال خود را شب و روز، پنهان و آشکار انفاق مى‏کنند، نزد خداوند داراى اجر هستند، و براى ایشان خوف و غصه نیست.


1) نساء / 1.

2) رعد / 21.

3) بقره / 27.

4) رعد / 25.

5) محمد / 22.

6) بقره / 265.

7) بقره / 271.

8) بقره / 274.