جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علم و معرفت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به فرموده قرآن مجید دانایان، با نادانان در هیچ زمینه مساوى نیستند.

هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُون‏(1)

و به فرموده رسول اسلام صلى الله علیه و آله و سلم: روزى که بر من برسد، و دانش و علمى که مرا به مقام قرب حق برساند به من اضافه نشود، در آن روز دمیدن روز بر من مبارک نیست.

اذا اتى على یوم لا ازداد فیه علما یقربنى الى الله تعالى فلا بورک لى فى طلوع الشمس ذلک الیوم(2)

و نیز آن حضرت فرمود:

قلب لیس فیه شى‏ء من الحکمة کبیت خرب، فتعلموا و علموا و تفقهوا و لا تموتوا جهالا فان الله لا یعذر على الجهل(3)

قلبى که چیزى از حکمت در آن نیست چون خانه‏اى خراب است، یاد بگیرید، و یاد بدهید، و بفهمید، جاهل از دنیا نروید، همانا خداوند در قیامت جاهل را معذور نمى‏داند.

امیرالمؤمنین علیه‏السلام در کتاب با عظمت غررالحکم دانش و معرفت را بدین صورت وصف مى‏کند:

علم پیروزى مى‏آورد، دانش سدى در برابر آفات و حوادث است، معرفت بالاترین بى‏نیازى است، دانش چراغ عقل، دلیلى نیکو، برترین هدایت، زیبائى آشکار، بهترین انیس، شریفترین حسب، گمشده مؤمن، راهبر حلم، با منفعت‏ترین گنج، شریفترین حقیقت است.

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در یک جمله تمام واقعیاتى که در دنیا و آخرت مخصول علم و معرفت است بیان فرموده:

العلم رأس الخیر کله(4)

دانش و بینش، بصیرت و معرفت سر تمام خوبیهاست.

على علیه‏السلام ثروت مادى و معرفت را با هفت فرق اصولى مى‏شناساند.

1 – دانش و بینش میراث انبیاء و ثروت و مال میراث فراعنه است، علم با انفاق کم نمى‏شود، مال با خرج شدن رو به نقصان مى‏رود، ثروت نیاز به نگهبان دارد، معرفت و از انسان نگهبانى مى‏کند، دانش همراه انسان به آخرت منتقل مى‏گردد، ثروت در دنیا بجا مى‏ماند، بدست آوردن مال براى همگان میسر است، دانش و معرفت و نورانیت و بصیرت مخصوص مردم مؤمن است، تمام مردم در امر دین محتاج صاحب علم و بى‏نیاز از صاحب ثروتند، دانش عبور از صراط قیامت را تقویت، و ثروت جلوى انسان را براى حساب پس دادن مى‏گیرد(5)

کشتى خالى در میان دریا با خطر موج گرفتگى، شکستن، گم شدن، سرنگون شدن روبروست، کشتى پر و سنگین موج شکن، راهرو، مطمئن و همراه با امنیت، و در مسیر به مقصد رسیدن است.

کشتى خالى مثل انسان جاهل، و کشتى پر مثل انسان بینا و آگاه و بصیر و با معرفت است.

باطنى که به نور توحید منور است، قلبى که به حقیقت مطمئن است، دلى که در گرو قیامت است، و مى‏داند آن روز، روز

فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره، و من یعمل مثقال ذرة شرا یره(6)

است، انسانى که خود را در دنیا مسافر مى‏داند، و آخرت را خانه ابدى براى حیات اخروى، آدمى که تمام نعمت‏هاى حق را امانت به حساب مى‏آورد، و خود را نسبت به هر نعمتى موطف و مسئول مى‏داند، انسانى که زن و فرزند، خانه و تجارتخانه، ثروت و مال همه و همه را داده حق مى‏بیند و خلاصه رابطه‏اش با تمام برنامه‏ها از طریق معرفت است چگونه رفتار مى‏کند؟

رفتارش عین حکمت، کردارش عین نورانیت، حرکاتش محض حقیقت، و برخوردش با همه چیز بخصوص با زن و فرزند بر اساس صلاح و سداد و رأفت و رحمت، و اصالت و کرامت است، از چنین انسانى در خانه و خانواده و در خارج از خانه، دریا دریا امنیت و آرامش مى‏ریزد، و همه در کنار او مطمئن و راحت و با آرامش و همراه با اعتماد زندگى مى‏کنند، و اسلام مرد خانه، شوهر زن، و پدر و فرزندان را اینگونه مى‏خواهد.


1) زمر / 9.

2) میزان الحکمة، ج 6، ص 449.

3) همان مدرک.

4) بحار، ج 77، ص 175.

5) بحار، ج 1، ص 185.

6) زلزال، 8 – 7.