جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عقل و شهوت ملاک سعادت و شقاوت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آن نیروئى که موجب درک حقایق، و پذیرش واقعیات، و طراح سعادت و سلامت، و مدبر امور مثبته در حیات انسان مى‏باشد عقل است.

در روایات اهل بیت به نقل اصول کافى در باب عقل، از این گوهر با ارزش تعبیر به پیامبر باطن شده!

شهوت به طور طبیعى نعمت حق و موجب لذت برى از حیات مادى، و باعث حرکت و کار و کوشش و فعالیت انسان در جهت زندگى دنیائى و گاهى آخرتى است.

شهوت اگر مقید به نور عقل، و دنباله‏رو براى این چراغ پرفروغ معنوى باشد، و فضاى زندگى فضائى سالم، و عرصه‏گاه حیات سفره رحمت حق، و وجود آدمى مصداق انسانیت، و ارزشش از ارزش ملائکه برتر!!

عقل اگر در زندان شهوت اسیر شود، و از پخش نور خود ممنوع و محروم گردد، و کارگردان حیات آدمى شهوت بى‏قید و شرط، و خواسته‏هاى بى‏محاسبه شود، و چشم باطن و ظاهر از پى شهوت، جز امور مادى نبیند، و ملاک حیات انسان شکم و غریزه جنسى گردد، آثار انسانیت محو، و آدمى بدتر از حیوانات و بهائم شود.

عبدالله بن سنان مى‏گوید از حضرت صادق علیه‏السلام پرسیدم: ملائکه بالاترند یا بنى آدم؟ حضرت پاسخ داد امیرالمؤمنین فرمود:

إن الله عزوجل رکب فى الملائکة عقلا بلاشهوة، و رکب فى البهائم شهوة بلا عقل، و رکب فى بنى‏آدم کلتیهما، فمن غلب عقله شهوته فهو خیر من الملائکة و من غلبت شهوته عقله فهو شر من البهائم(1)

خداوند عزوجل در ملائکه عقل بدون شهوت قرار داد، و در چهارپایان شهوت بدون عقل گذاشت، و در بنى‏آدم عقل و شهوت مقرر داشت، پس کسى که عقلش بر شهوتش غالب آید بهتر از ملائکه، و هر آنکس شهوتش بر عقلش غلبه کند بدتر از حیوانات است.

این حقیقت اگر در جنس زن همانند مرد تجلى کند بدون تردید ارزش و قیمت و کرامتش بیش از ملائکه خواهد شد، و اگر این موجود از عقل دور اندیش، و پیامبر باطن، و نور دورن چشم بپوشد، و همت خود را از زر و زیور، و عشوه و ناز و آرایش و شهوت، و جلوه و خودنمائى در برابر دیگران، و بیگانه از خدا زیستن قرار دهد همچون مردان فاسد و کافر و ناسپاس از حیوانات بدتر است.


1) بحار، ج 57، ص 199.