جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عذاب در عرصه‏گاه قیامت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آتش فردا، افروخته شده‏ى جهل، و فساد قلب، و انحرافات عملى است.

این خداى مهربان نیست که عذاب را اجبارا براى هر کس خواسته اراده کند، و این گناه و زشتى و رذائل اخلاقى است که در آخرت به صورت عذاب و آتش ظهور مى‏کند و وجود گناهکار را اسیر خود مى‏نماید.

اگر گناه و معصیت، و انکار و کفر، و عناد با حق نبود، از عذاب برزخ و قیامت هم خبرى نبود.

در دعاى شریف کمیل آمده:

به طور قطع و یقین مى‏دانم اگر حکم تو به عذاب اهل انکار و خلود معاند و دشمن در جهنم نبود، تمام آتش را سرد و سلامت مى‏نمودى، و براى احدى در عذاب جا و مقام نبود، ولى قسم یاد کردى که جهنم را از کافران، و ناسپاسان پرکنى.

بنابراین مردم هستند که با آلوده شدن به گناه و معصیت، براى خود عذاب فراهم مى‏کنند، نه خداوندى که رحمت و عفو و مغفرت و کرم است، و براى آراسته شدن بندگانش به حسنات که نتیجه‏اش امنیت دنیا و آخرت است تمام وسائل لازم را فراهم آورده است.

در هر صورت مرد و زن سعى کنند با کمک ایمان و اخلاق و عمل صالح و صفا و وفا، و راستى و درستى، و حلم و صبر، و حوصله و بردبارى امنیت قابل قبولى در زندگى دنیا براى خود و فرزندانشان، و ارحام و اطرافیانشان فراهم کنند، تا به سبب این امنیت در روز قیامت هم از امنیت و آرامش برخوردار شوند، که به فرموده رسول حق:

الدنیا مزرعة الآخرة.

دنیا کشتزار آخرت است.

و به فرموده حضرت باقر علیه‏السلام

و لنعم دار المتقین(1)

و هر آینه دنیا نیکو منزلى براى اهل تقوا است.

اهل تقوا از تمام برنامه‏هاى دنیا توشه‏ى آخرت مى‏سازند، و با دنیاى خود، آخرت

خویش را آباد مى‏کنند، در دنیا خوش و در آخرت خوشتر هستند.

عبدالله ابن یعفور که از شخصیت‏هاى کم‏نظیر اسلامى است مى‏گوید: به حضرت صادق علیه‏السلام عرضه داشتم ما عاشق دنیا هستیم، حضرت فرمود با دنیا چه مى‏کنید، گفتم از آن براى ازدواج، حج، خرجى زن و بچه، رسیدگى به برادران مؤمن، و صدقه دادن استفاده مى‏کنیم، حضرت فرمود: این از دنیا نیست، از آخرت است.

ملاحظه کنید اهل ایمان و تقوا، تجارت و کسب و زراعت و درآمد دارند، ازدواج مى‏کنند، خانه و زندگى را به نحو احسن اداره مى‏نمایند، به مرد رسیدگى مى‏کنند، و به سفرهاى زیارتى مى‏روند، صدقه مى‏پردازند و خلاصه دنیا را در فضائى از سلامت و امنیت و ایمان و اخلاق خوش مى‏گذرانند، و به دنبال آن از آخرتى خوشتر و بهتر بهره‏مند مى‏شوند.

اى کاش همه خانه‏ها داراى امنیت و سلامت بود، اى کاش ایمان و اخلاق و عمل صالح حاکم بر خانه‏ها بود، اى کاش تمام مرد و زن آراسته و به حسنات و پیراسته از رذائل بودند، تا براى احدى مشکل پیش نمى‏آمد، و همگان در سایه یکدیگر به سلامت و آرامش زندگى مى‏کردند، و از مواهب الهى با لذت و خوشى بهره مى‏بردند.

امام ششم علیه‏السلام مؤمن واقعى را در روایتى مهم معرفى مى‏کند، که در قسمتى از آن روایت فرموده:

الناس منه راحة و نفسه منه فى تعب(2)

تمام مردم از مؤمن راحت، و خود مؤمن بخاطر ایجاد این امنیت و راحتى، در زحمت است.


1) بحار، ج 73، ص 107.

2) بحار، ج 78، ص 37.