جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه انتخاب همسر در اسلام

زمان مطالعه: 3 دقیقه

راه انتخاب همسر در ادیان و مکاتبى که رنگ و بوى وحى را از دست داده‏اند، یا از ابتدا از ویژگى آسمانى بودن محروم بودند، با راه انتخاب همسر در فضاى ملکوتى اسلام فرق مى‏کند.

اسلام به مرد مسلمان و انسان مؤمن اجازه انتخاب هر زنى را که بخواهد نمى‏دهد، چنانکه به زن مسلمان و بانوى مؤمنه اجازه‏ى اختیار هر شوهرى که بخواهد نمى‏دهد، چرا که در انتخاب و اختیار همسر باید خیر دنیا و آخرت، و سعادت امروز و فرداى انسان ملاحظه شود، و پاک ماندن انسان از آلودگیها و پاکیزه ماندن زندگى از برنامه‏هاى شیطانى لحاظ گردد، زیرا در بناى ازدواج در اسلام فقط شهوت و تمتع و لذت بدنى و مادى منظور نیست، بلکه هدف اسلام از مسئله‏ى ازدواج حفظ دین و زنان و مردان، و ساخته شدن خانه‏اى الهى، و بوجود آمدن فرزندانى شایسته، و تأمین رضایت حق است، به همین خاطر در چنین چهارچوبى اصل ازدواج، آئین همسر دارى، عشق ورزى به زن شرعى، تأمین نیاز جنسى به هر اندازه‏اى که مزاج

مرد و زن اقتضا کند، رعایت حقوق، فرزنددار شدن، تربیت اولاد، و به عهده داشتن وظایف لازم، و کار و کوشش و کسب براى تأمین مسکن و لباس و تغذیه و زن و بچه به عنوان عبادت خدا شناخته شده، و براى هر قدمى که انسان در این زمینه برمى‏دارد اجر عظیم و ثواب زیاد منظور شده است.

اینجاست که معجزه اسلام در اصرار به مسئله‏ى کفویت روشن مى‏شود، و انسان در برابر شرایط الهى ازدواج که در اسلام مطرح است با تمام وجود به خضوع وادار مى‏شود، که اگر آن شرایط الهى و معنوى لحاظ نشود، از سر و روى زندگى شر و فتنه برخواهد خاست، و فضاى خانه به فضائى پر از عذاب و رنج، و درد و محنت، و تأسف و غصه تبدیل خواهد شد، و کار به طلاق و جدائى یا تلخى همیشگى و یا اگر ظرفیتى در کار نباشد به جنون و دیوانگى و یا خودکشى یکى از طرفین منجر خواهد گشت.

از زنى که به رشد عقل و فکر خود با کسب معرفت، و به کمال خود با کسب ایمان و اخلاق و تقوا کمک نکرده باید پرهیز کنید، و از ازدواج با چنین زنى خوددارى نمائید، زنى که در خانواده‏اى به دور از خدا پرستى، و اخلاق و تقوا، و توحید و عبادت بار آمده و براى مرد جز فتنه و فساد، و هلاکت و تباهى چیزى ندارد.

روایت بسیار مهم و فوق العاده‏اى در این زمینه از حضرت باقر علیه‏السلام بدین صورت نقل شده:

مر رسول الله على نسوة فوقف علیهن ثم قال: ما رأیت نواقص عقول و دین اذهب بعقول ذوى الألباب منکن، انى قد رأیت انکن اکثر اهل النار عذابا فتقربن الى الله ما استطعن…(1)

رسول خدا به عده‏اى از زنان گذشت، ناگهان ایستاد و به آنان خطاب کرد، چون شما جمعیتى با نقصان عقل و دین ندیدم که عقل خردمندان را از دست آنان بگیرد، من چنین دیدم که عذاب شما از تمام دوزخیان بیشتر است، من به شما سفارش اکید مى‏کنم که به حضرت حق، با تکمیل ایمان و کسب معرفت، و آراسته شدن به حسنات تقرب جوئید.

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

اغلب الأعداء للمؤمن زوجة السوء(2)

کوبنده‏ترین دشمن مؤمن همسر بد است.

در روایت دیگرى آمده:

اول ما عصى الله عزوجل بست خصال: حب الدنیا، و حب الرئاسة، و حب النوم، و حب النساء و حب الطعام، و حب الراحة(3)

نخستین مایه گناه، که نسبت به آن عصیان و معصیت حق صورت گرفت شش چیز است:

دنیا پرستى، ریاست پرستى، عشق به خواب، زن پرستى، شکم پرستى، راحت طلبى.

بنابراین خود را در انتخاب همسر، به شرایطى که اسلام اعلام فرموده و اینجانب آن شرایط را از طریق روایات بیان خواهم کرد، مقید نمائید، و سعى کنید زیبائى تنها، و عشق به زن گرفتن، و چشم دوختن به مال و ثروت زن، براى شما موجب انتخاب همسر نشود.

رسول حق فرمود:

زن را براى مال و جمالش انتخاب نکنید، و مالش موجب طغیان و جمالش

مایه تباهى است. در ازدواج دین و ایمان زن را لحاظ کنید(4)

رسول خدا در روایتى فرمود:

ان کان الشؤم فى شى‏ء ففى النساء(5)

اگر شومى در چیزى باشد، در زنان است.

آرى زنى که از معرفت و ایمان و اخلاق و خوشرفتارى، و وقار و کرامت برخوردار نباشد، شوم و موجب تباهى زندگى و هلاکت شوهر است.

و نیز آن حضرت فرمود:

شر الأشیاء المرأة السوء(6)

بدترین اشیاء زن بد است.


1) ازدواج در اسلام، ص 45 به نقل از وسائل ابواب مقدمات نکاح.

2) بحار، ج 100، ص 240.

3) وسائل ابواب مقدمات نکاح، باب 4 – بحار چاپ مؤسسه وفا، ج 100، ص 225.

4) مستدرک الوسائل، قسمت نکاح، باب 13.

5) بحار، ج 100، ص 227.

6) همان مدرک.