جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

داستانى آموزنده (1)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مشهور است یکى از امراء بزرگ، طبیب حاذقى را به مدینه فرستاد، تا مردم را مجانى معالجه کند، مدتى در مدینه ماند، ولى بسیار کم به او مراجعه شد، یا

مراجعه کننده نداشت، از این مسئله شگفت‏زده شد، خدمت رسول خدا شکایت برد، حضرت فرمود وضع این شهر همین است، زیرا من به مردم گفته‏ام، تا به طور کامل میل به غذا ندارید نخورید، و تا به طور کامل سیر نشدید از غذا دست بردارید، عرضه داشت شما تمام قوانین طب و بهداشت را در همین یک دستور بیان کرده‏اید، به این خاطر مردم این شهر به سادگى مریض نمى‏شوند!

على علیه‏السلام دستور بسیار مهمى براى شروع غذا دارند، مى‏فرماید:

ابدأوا بالملح فى اول طعامکم، فلو یعلم الناس ما فى الملح لاختاروه على التریاق المجرب(1)

غذا را با چشیدن نمک شروع کنید، اگر مردم منفعت این کار را مى‏دانستند، آن را بر داروى تجربه شده اختیار مى‏کردند.

رسول حق از خوردن غذاى داغ منع فرمودند، اعلام داشتند خداوند برکت را در غذائى که حرارت و داغى آن نشسته قرار داده است، و نیز از فوت کردن به غذا براى نشاندن حرارتش نهى نموده(2)

از اینکه انسان غذا بخورد، و جاندارى در آنجا حضور داشته باشد، و انسان به او بى‏توجهى کند شدیدا منع شده.

نجیح مى‏گوید حضرت مجتبى علیه‏السلام را دیدم در حال غذا خوردن است و سگى پیش روى آن حضرت قرار دارد، یک لقمه خودشان مى‏خورند، و یک لقمه براى سگ قرار مى‏دهند، عرضه داشتم چرا این حیوان را از کنار سفره خود نمى‏رانید، فرمود بگذار، همانا از خداوند حیا مى‏کنم، که صاحب جانى در حالت خوردن مرا بنگرد، و من نسبت به او بى‏تفاوت باشم!(3)

آرى باید خورد و باید خوراند، که خوردن لازمه بدن، و خوراندن، تجلى اخلاق و کرامت، و رفع مشکل نیازمندان، و موجب ثواب و مغفرت، و لطف و رحمت حق است.

سخت‏گیرى در این زمینه به اهل و عیال و به ارحام و به مردم عملى دور از انصاف و همرنگى با شیطان است.

حضرت مجتبى علیه‏السلام فرمود در غذا و غذا خورى دوازده خصلت است که بر هر مسلمانى شناخت آن واجب است: شناخت نعمت و خالق نعمت، و رضا به قضاى حق در امر روزى، گفتن بسم الله در ابتداى غذا، شکر نعمت پس از پایان غذا، وضو قبل از خوردن، نشستن به طرف دست چپ، خوردن با سه انگشت، لیسیدن انگشتان، خوردن از آن چه در سفره پهلوى انسان است، کوچک گرفتن لقمه، خوب جویدن و کمتر نظر انداختن به آنان که دور سفره نشسته‏اند(4)

حضرت رضا علیه‏السلام سفارش فرموده‏اند غذاى خود را در شب مختصر کنید، زیرا به شایستگى و لاغرى شما کمک مى‏کند(4)

رسول حق صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

هر کس تسبیح و تمجیدش در پیشگاه حق زیاد، و خوراک و نوشیدنى و خوابش کم باشد، مورد اشتیاق ملائکه‏ى الهى است(5)

و نیز فرمود: در لباس و خوراک و نوشیدنى انصاف را نسبت به بدن و شکم مراعات کنید، همانا این رعایت جزئى از نبوت است(4)

على علیه‏السلام فرمود:

قلة الغذاء کرم النفس و ادوم للصحة(4)

کم خورى بزرگوارى وجود، و براى سلامت بدن پردوام‏تر است.

و نیز فرمود:

اذا اراد الله سبحانه صلاح عبده، الهمه قلة الکلام و قلة الطعام، و قلة المنام(4)

چون حضرت حق صلاح بنده‏اش را بخواهد، کم‏حرفى، و کم‏خورى، و کم خوابى را به او الهام مى‏نماید.

مسائل مهم دیگرى که به طور جدى و قطعى باید در درجه‏ى اول سرپرست خانه و سپس اهل خانه رعایت کنند، پرهیز از مواد دودى از قبیل سیگار، قلیان، و مواد مخدر است.

مواد دودى به هر نوعش به نظر بعضى از فقهاى شیعه حرام شرعى است، زیرا به تدریج بنیان سلامت را تهدید، و گاهى منجر به مفاسد اخلاقى و اجتماعى مى‏شود.

دیگر چیزى که اسلام نسبت به آن نهى اکید فرموده اشتراک در شانه، حوله، و مسواک و سایر وسائلى است که معمولا جنبه‏ى شخصى دارد.

امید است این مسائل از جانب تمام خانواده‏ها و بخصوص سرپرستان خانواده، و جهت حفظ سلامت جسم، و اخلاق و روان همه رعایت شود، که رعایت این دستورات چون دستورات دینى است عبادت، و سرپیچى از آن معصیت و موجب عتاب و عقاب حق است.


1) وسائل، ج 16، ص 520.

2) وسائل ج 16، ص 518.

3) میزان الحکمة، ج 1، ص 125.

4) همان مدرک.

5) میزان الحکمة، ج 1، ص 116.