جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خیر و شر ثروت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

»یا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطان‏…»

»بقره / 168«

نیاز انسان به مال و ثروت، جهت اداره‏ى امور زندگى على الخصوص با مسئولیت سنگینى که از جانب زن و فرزند بر عهده‏ى اوست نیازى صد در صد طبیعى است.

ثروت و مال، کسب و تجارت، به خودى خود و بدون اتصال به انسان رنگى از خیر و شر ندارد.

به عنوان مثال، آهن از اموال است، خاصیت شکل گیرى دارد، انواع وسائل را از آن مى‏سازند، ولى تا در اختیار بشر نباشد ماده‏اى است بى‏خیر و شر، وقتى در اختیار انسان مؤمن، با ادب، با وقار، با کرامت قرار بگیرد خیر است، و زمانى که به دست فردى شریر، بى‏تربیت، غافل، هواپرست بیفتد شر است.

آهن را وقتى ابن‏ملجم به دست بگیرد امام موحدان، مولاى عاشقان، معلم عارفان را در شب قدر، کنار محراب مسجد از پا درمى‏آورد، و مصداق شقى‏ترین اشقیا مى‏شود، پس آهن در دست او به خاطر وضع باطنى او منبع شر و فساد و خسارت است، خسارتى که قابل جبران نیست.

آهن وقتى در اختیار امیرالمؤمنین علیه‏السلام قرار بگیرد، موجب بقاى دین و گسترش

هدایت مى‏گردد، و ثواب یک بار بکارگیرى آن به فرموده رسول حق برتر از عبادت جن و انس مى‏شود:

ضربة على یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین.

پول و مال التجاره براى مردم مؤدب به آداب الهى، و عاشقان حضرت حق، سکوى پرواز به سوى ملکوت، و وسیله رسیدن به قرت حق، و موجب صلوات و رحمت پروردگار، و علت جلب ثواب عظیم و بهره‏ى ابدى است.

آرى مؤمن که متصف به جود و کرم، سخاوت و رأفت، و متخلق به اخلاق حق است مال برایش مال التجاره آخرت، و مرکب حرکت به سوى نعیم ابد حق، و مورث خیر دنیا و آخرت است.

مگر نه اینکه در سوره‏ى مبارکه بقره، حضرت حق از مال باقیمانده انسان مؤمنى که از دنیا رفته تعبیر به خیر بجا مانده مى‏کند؟(1)

آرى جلوه ایمان مؤمن، و کرامت و سخاوت و رحمت و رأفت او، ثروت و مالش را به عنوان خیر بجامانده قرار مى‏دهد، که یک سوم آن مطابق وصیتش باید در راه خیر، و دو سوم دیگرش برابر با آیات قرآن در اختیار وارث اوست.

در توضیح آیه‏ى شریفه‏ى: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَة«(2)

حضرت صادق علیه‏السلام فرموده:

رضوان الله و الجنة فى الآخرة، و السعة فى الرزق و المعاش و حسن الخلق فى الدنیا(3)

خیر و خوبى آخرت رضاى حق و بهشت، خیر و خوبى دنیا زیادى رزق و معاش و حسن خلق است.

بر این اساس پول و مال، ثروت و مکنت کارگاه و کارخانه‏اى براى تولید رضاى حق و بهشت عنبر سرشت جهت مردم مؤمن است.

چرا که مؤمن از طریق کسب مشروع، و رعایت مسائل فقهى، و گریز از معاملات حرام، و پا بر جائى در معاملات حلال و خلاصه در سایه طاعت حق پول به دست مى‏آورد، و آن را در نفقه واجب زن و فرزند، پرداخت حقوق واجبه حق مانند خمس و زکات، کمک به سائل و محروم، دستگیرى از ضعیف و مظلوم، یارى به اقوام و آشنایان بکار مى‏برد.

بکار گیرى مال به دست آمده از راه مشروع، در این امور طبیعى و شرعى در حقیقت طاعت و عبادت، و به فرموده قرآن مجید خیر دنیا و آخرت است، و به همین سبب است که در کتاب خدا از مال و ثروت تعبیر به خیر و حسنه شده، و کسب و خرجش براى مؤمن عبادت حق، و موجب اجر عظیم و ثواب بى‏نهایت است.

نظر وجود مبارک امیرالمؤمنین علیه‏السلام درباره‏ى ثروتى که به دست مردم بى‏دین، و اسیر هواى نفس است شنیدنى است:

المال مادة الشهوات، المال نهب الحوادث، المال یقوى الآمال، المال سلوة الوارث، المال یکرم صاحبه فى الدنیا و یضعه فى الآخرة(4)

مال اصل شهوات، تاراج حوادث، تقویت کننده آرزوها، سرگرمى وارث است، مال در دنیا دارنده‏اش را رفعت مى‏دهد، و در آخرت او را پست مى‏نماید.

رسول حق صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

ان الدینار و الدرهم اهلکا من کان قبلکم و هما مهلکاکم(5)

طلا و نقره گذشتگان شما را هلاک کرد، و شما را هم هلاک مى‏کند.

ان لکل أمة عجلا و عجل هذه الأمة الدینار و الدرهم(5)

براى هر امتى گوساله‏اى است، و گوساله این امت دینار و درهم است.

آرى مردم ضعیف الایمان در کنار مال دچار شهوات حرام، هیجان آرزوها، خزى دنیا و آخرت، و به تعبیر رسول اسلام گرفتار گوساله پرستى، در قیافه مال پرستى مى‏شوند.


1) بقره / 180.

2) بقره / 201.

3) بحار، ج 71، ص 383.

4) میزان الحکمه، ج 9، ص 278 – 277.

5) همان مدرک.