جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تقوا و مراتب با ارزش آن

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

بیداران و بینایان، و آنان که به تعبیر قرآن اهل بصیرت هستند، و سفرهاى روحى و معنوى را طى کرده‏اند، براى تقوا سه مرتبه ذکر مى‏کنند.

تقواى خاص الخاص، تقواى خاص، تقواى عام

حضرت صادق علیه‏السلام در روایت بسیار مهمى این سه مرتبه را بدین گونه توضیح مى‏دهند:

مرتبه اول تقواى بالله فى لله است و آن عبارت و از ترک حلال است چه رسد به ترک شبهه و این تقواى خاص الخاص است.

مرتبه دوم تقواى من الله است و آن عبارت از خوددارى از تمام شبهات است چه رسد به حرام و این تقواى خاص است.

مرتبه سوم تقواى برخاسته از خوف، به خاطر عذاب جهنم و عقاب الیم خداوند است و آن عبارت از ترک تمام گناهان و محرمات است و این تقواى عام است(1)

البته منظور از ترک حلال در گفتار امام صادق علیه‏السلام به این معناست، که صاحبان این گونه تقوا بسیارى از امورى که حلال است، به دنبالش نمى‏روند، زیرا به آنها احساس نیاز نمى‏کنند، و در حلالى هم که به آن نیازمندند کمال قناعت را رعایت مى‏کنند.

قدرت بر قناعت براى همگان میسر است، و اگر کسى ادعا کند و براى من قوت بر قناعت نیست، از او پذیرفته نمى‏شود.

قناعت به حلال، و محدود گرفتن امور مادى زندگى، و پرهیز از داشتن خانه‏هاى آنچنانى، و مرکب‏هاى گران قیمت، و لباس‏هاى فوق العاده، و انداختن سفره‏هاى رنگین، کارى است اخلاقى، و برنامه‏اى است پسندیده، و زمینه‏اى است براى تحقق تقواى الهى در تمام شئون زندگى.


1) مواعظ عددیه / 180.