تجمل گرائى و اسراف، از نظر حق، کارى شیطانى، و امرى ناپسند، و برنامهاى مطابق با هواى نفس، و شهوات حیوانى است.
چه مانعى دارد، که انسان در تمام زمینههاى زندگى حدود الهى و بخصوص قناعت را رعایت کند، که قناعت سبب راحت، و مایهى آزادگى، و دواى اضطراب و دلهره و ناامنى باطن است.
نیاز بدن به خانهاى در خور شأن، و وسیله و مرکبى معمولى، و لباس و خوراکى به اندازه برطرف مىشود.
در بناى زندگى باید از چشم همچشمى پرهیز داشت، و به خرج کردن معمولى خو گرفت، و از برج و مخارج اضافى، و تحصیل آنچه به عنوان تجمل و مد مطرح است دورى جست.
غرب را در قیافه و شکل زندگى اسوه و الگو و سرمشق قرار ندهیم، آنان دچار خطاها و اشتباهات زیادى هستند، صنعت و تکنیک عامل این معنا در ذهن ما نشود، که هر چه گفتند و نوشتند، و مىگویند و مىنویسند صحیح است، و آنچه را از قیافهى و شکل زندگى دارند مطابق با واقع است.
آنچه در آئین اسلام مهم است، بهداشت و روان و تن، و شهر و دیار و محله و منطقه است، و آنچه در این فرهنگ مورد توجه است از امور مادى و معنوى و اخلاق
و ایمان فردى و اجتماعى، همان است که به مصلحت دنیا و آخرت انسان است.
اسراف و تجمل گرائى، و افتادن در خرجهاى سنگین، و آرایش شکل و قیافه ظاهر زندکى بدور از قناعت و اقتصاد، حتى در مسئله مسجد سازى که محل عبادت مسلمانان است مورد مذمت این فرهنگ پاک و مدرسه انسان ساز است.
مساجد و خانهها باید از نظر باطن در حد اعلاى معنویت و از نظر ظاهر، ساده و بىپیرایه باشد، که دلها به هوا و هوس دچار نشوند، و روى ارواح از حضرت حق فاصله نگیرد.
لباس ساده تهیه کنید ولى آداب پوشیدن را رعایت نمائید، خوراک در حد نیاز فراهم آورید، ولى آداب خوردن را مراعات کنید، مرکب سوارى در حدود شأن خود تحصیل کنید ولى ادب رانندگى را از نظر دور ندارید، خانه براى زندگى بدست آورید، ولى خانهاى که روح شما را به اسارت نبرد، که این همه محصول تقوا و پرهیزکارى و توجه به حضرت حق است.
این زندگى یهودیان و مسیحیان است که از نظر خانه و اثاث آن، و مرکب سوارى، و لباس و پوشاک، و خوراک و تجملات در گردونه اسراف است.
کلیساها و کنیسههاى مسیحیت و یهودیت آراسته به زر و زیور، و آلات و ادوات و مجسمهها و عتیقهجات، و تابلوها و مبلهائى است که میلیونها دلار قیمت آن است.
زندگى خاخامها و کشیشان و حتى پاپ رهبر مسیحیان در حدى از اسراف و تبذیر است که موجب حیرت و شگفتى است، اگر کلاه مخصوص و لباس پاپ را بفروشند، میلیونها نفر را از گرسنگى نجات مىدهند.
اندوختن ثروت، رباخوارى، دزدىهاى کلان آن هم در روز روشن و هزاران برنامه رسواى دیگر کار دشمنان خداست، دوستان حق باید با خواستههاى حق بسازند، و از افتادن در اسراف و تبذیر خود را حفظ کنند.
مولد و حافظ تمام این واقعیات تقوا است، خانه آراسته به تقوا، و زن و شوهر تقوادار، داراى گنج الهى و سرمایه عرشى هستند، و زندگى آنان آمیخته به خوشى و طراوت و صفا و صمیمیت، و راحت و امنیت، و درستى و سلامت، و انصاف و کرامت و شرافت و حقیقت است.
خانه و معبد، باید به صورتى باشد، که انسان در آن احساس آرامش و امنیت کند، و براى او سکوى پرواز به سوى حضرت معشوق باشد.
خلاصه بناى زندگى را با رعایت تقوا و قناعت، و توجه به خدا، و قیامت، به صورتى مىتوان بنا کرد، که وسیلهاى براى آبادى آخرت، و جلب خوشنودى حق باشد.
امروز هم به شرط تقوا و قناعت، مىتوان با درآمد اندک زندگى کرد، البته اگر در طول برنامه مشکلى خودنمائى کند و مؤمن نتواند با درآمد مختصر خود به جنگ آن مشکل برود، بر مؤمنین و اهل خدا لازم است بدون فوت وقت به یارى برادر مؤمن خود اقدام کنند، و او را از رنج و زحمت و سختى و دردمندى برهانند.